OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som universitetslektor inkluderar undervisning och kompetensutveckling, med målsättning att undervisningen ska vara forskningsanknuten. I tjänsten förväntas du:
• Undervisa kurser i det internationella masterprogrammet Master in Communication (vilket genomförs uteslutande på engelska).
• Säkerställa att din undervisning baseras på forskningsrelaterad kompetens.
• Förbereda och genomföra hela kurser eller delar av kurser, samt ta kursansvar.
• Betygsätta examinationsuppgifter.
• Handleda masteruppsatser inom kommunikationsfältet.
Övriga administrativa uppgifter kopplade till tjänsten kan förekomma.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen i kommunikation (eller närliggande ämnesområde) eller har motsvarande vetenskapliga kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.
Bedömningsgrund
Vid tillsättningen kommer särskild vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet i lika hög grad.
Vetenskaplig skicklighet skall vara dokumenterad genom internationell vetenskaplig publicering inom området kommunikation. Kandidaten skall ha publicerat sig inom området digital retorisk kommunikation och/eller området interpersonell kommunikation. Bedömning av vetenskaplig skicklighet innefattar förmågan att självständigt planera, initiera och bedriva forskning, förmåga att samarbeta i verksamhetsutveckling och forskning samt bidra till en forskningsmiljö och det internationella vetenskapssamhället. Framgångsrikt arbete med att erhålla externa medel är meriterande.
Vid bedömning av pedagogisk skicklighet läggs särskild vikt vid arbete med undervisning om kommunikation och närliggande områden. Kandidaten ska ha dokumenterad erfarenhet av framgångsrik forskning och undervisning/dokumenterad kompetens att undervisa i retorisk kommunikation i digitala kontexter samt olika områden av interpersonell kommunikation. I tillägg anses det meriterande med erfarenhet av framgångsrik handledning på mastersnivå, såväl som förmågan att bidra till undervisning inom följande områden: digitala förhållningssätt och teknologi för att studera kommunikation, inklusive förkroppsligad kommunikation, i förhållande till programmering och kodning samt forskningsmetoder och teorier inom området kommunikation. Bedömning av pedagogisk skicklighet omfattar planering, genomförande, ledning, utvärdering, handledning och examination, samt kursutveckling och författande av utbildningsmaterial och liknande pedagogisk verksamhet. Både pedagogisk erfarenhet och pedagogisk skicklighet skall vara väl dokumenterade så att även kvaliteten kan bedömas.
Högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande är en merit.
Dokumenterad förmåga och skicklighet att samarbeta med andra, att leda och administrera undervisning och forskning, samt att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning ska bedömas som meriterande.
Vi söker efter en självgående, flexibel, strukturerad och kreativ person med en god samarbetsförmåga, relationsskapande förmåga samt analytisk förmåga.
Den sökande ska tala och skriva flytande engelska. Forskningsseminarier sker normalt på engelska.
Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedömning av kompetens och skicklighet, bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter, samverka med övrig personal samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten.
Anställning
Tjänsten avser en tidsbegränsad anställning (allmän visstidsanställning) på 100 % av heltid under 11 månader, med placering vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi, avdelningen för kognition och kommunikation.
Tillträde 15 augusti 2022 eller enligt överenskommelse.
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal, där du måste registrera en profil. Starta genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Urval av kandidater baseras på de kvalifikationer som är noterade i ansökan.
OBS! För komplett annons, se lediga jobb på vår hemsida.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-06-03
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.