OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
vid Institutionen för lingvistik. Sista ansökningsdag: 2021-05-28.
Institutionen för lingvistik i Stockholm är med sina 70-talet medarbetare en av de större institutionerna vid språkvetenskapliga sektionen. Verksamheten utgörs av undervisning till cirka 30 procent, och 70 procent forskning, varav en stor del är externfinansierad. Institutionen består av fem huvudinriktningar: allmän språkvetenskap, fonetik, datorlingvistik, teckenspråk och dövas och hörselskadades flerspråkighet.
Ämne/ämnesbeskrivning
Vid Institutionen för lingvistik studeras människans språkliga kommunikation i sin helhet: strukturellt, interaktionellt, pragmatiskt, neurologiskt och utvecklingsmässigt.
Arbetsuppgifter
I visstidsanställningarna ingår undervisning i lingvistik inom institutionens kursutbud, främst på grundnivå, bland annat kurserna Grundläggande databehandling för språkvetare, Språkets evolution, utveckling och variation, Etik i språkvetenskapligt arbete, Annotering och hantering av förstahandsdata, Fältlingvistik, Metoder för studiet av barns språkutveckling, Variation i barns språkutveckling, samt Typisk tal-, språk- och läsutveckling, men även mer begränsade undervisningsinsatser och förstärkning på andra kurser vid stor studenttillströmning. Undervisningen sker på svenska och i viss mån på engelska. Till undervisning räknas att hålla föreläsningar, leda seminarier, kursadministration, handledning och examination. Den sökande förväntas utföra pedagogiskt utvecklingsarbete.
De utlysta anställningarna innefattar även studierektorssysslor i form av beredning och föredragande av olika typer av kursdokument, programadministration, vissa student- och alumnikontakter, viss samordning av institutionens studierektorer samt eventuellt arbetsledning av institutionens amanuenser. Även andra administrativa uppgifter knutna till lärares sysslor kan komma ifråga.
Undervisning och administrativa uppgifter kan fördelas med olika vikt mellan de olika utlysningarna. 30 % av anställningen ska ägnas åt egen forskning och kompetensutveckling där även tredje uppgiften samt visst institutionsgemensamt arbete ingår.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som vikarierande universitetslektor är den som avlagt doktorsexamen i lingvistik eller har motsvarande vetenskaplig kompetens som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och arbetsuppgifter samt har förmåga att undervisa på svenska.
Som allmänt behörighetskrav gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl och på utsatt tid.
Bedömningsgrunder
Meriterande vid tillsättningen är vetenskaplig skicklighet i de ämnen som undervisningen gäller samt erfarenhet av undervisning på högskola i de aktuella ämnesområdena och de aktuella kurserna, liksom även administrativ skicklighet. Den vetenskapliga skickligheten ska visas med internationella publikationer, framträdande vid internationella konferenser och internationellt forskningssamarbete inom områden av relevans för anställningen.
Undervisningserfarenhet ska förankras i en pedagogisk egenreflektion och vara väl dokumenterad på ett sätt som gör det möjligt att bedöma kvaliteten i den pedagogiska verksamheten. Därtill beaktas väl dokumenterad god samarbetsförmåga och administrativ skicklighet samt erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete.
Under anställningsprocessen kommer lika och särskild vikt att fästas vid graden av vetenskaplig, pedagogisk och administrativ skicklighet. Vid i övrigt likvärdiga meriter är följande särskiljande: Dokumenterad pedagogisk skicklighet rörande de aktuella ämnesområdena och de aktuella kurserna. Särskild vikt fästs vid planering, genomförande och utvärdering av undervisning inom de kompetensområden som anställningen avser. Stor vikt fästs vid förmåga att samarbeta med arbetskamrater och kollegor. Meriterande är att ha visat pedagogisk och administrativ skicklighet genom kurs- och terminsansvar.
Då anställningen omfattar administrativa arbetsuppgifter, är en god, dokumenterad kännedom om universitetets studieadministrativa processer samt universitetets regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå meriterande.
Till ansökan ska bifogas en redovisning av vetenskapliga meriter, en beskrivning av den sökandes forskningsprofil (1–2 sidor), en pedagogisk självreflektion (1–2 sidor), ett intyg från studierektor eller motsvarande som styrker undervisning och pedagogisk skicklighet samt ett intyg alternativt vitsord om administrativ skicklighet.
Högskolepedagogisk utbildning
Meriterande är högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
Anställningsvillkor
Anställningarna (3-5) med omfattning på 10-50 % är tidsbegränsad under en period om sex månader från 2021-08-01 till 2022-01-31. Anställningens omfattning avgörs av verksamhetens behov samt vilka möjligheter och önskemål den som erbjuds anställning har. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning. Tillträde 2021-08-01 eller enligt överenskommelse.
Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Kontakt
Upplysningar om anställningen lämnas av studierektor Sofia Gustafson Capkova, tfn 08-163488,
studierektor@ling.su.se.
Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till handläggaren Kenneth Hjalmarsson, tfn 08-162130, kenneth.hjalmarsson@su.se.
Fackliga företrädare
Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, saco@saco.su.se, Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, alejandra@st.su.se, samt seko@seko.su.se (SEKO).
Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Universitetets anställningsordning och anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.