OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Anställningsprofil vid en anställning som universitetslektor i matematik med inriktning mot matematikens didaktik, refnr CFP203-271/2007
vid Institutionen för naturvetenskap
Ämnesområde
Ämnesområdet för anställningen är matematik.
Bakgrund
Undervisningsuppgifter inom matematikens didaktik har de senaste åren ökat i omfattning vid Örebro universitet.Ändringar i examensordningen, aviserade satsningar på fortbildning av verksamma lärare och en förväntad lärarutbildningsreform gör att behovet av kompetens inom området växer ytterligare.För att kunna möta detta behov söker vi därför en lektor i matematik med inriktning mot matematikens didaktik.För att stärka matematikdidaktiken och dess forskningsanknytning i lärarutbildningen har dessutom Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskap redan innan tillsättningen beslutat avsätta medel för lektorsforskning i matematikens didaktik motsvarande en halvtidstjänst under minst tre år.
Arbetsuppgifter
I anställningen, som har en inriktning mot matematikens didaktik, ingår att ha ett samlat ansvar för utbildning inom det matematikdidaktiska området.I detta ingår ansvar för, samt undervisning och utveckling av, kurser i matematikens didaktik inom lärarutbildning för förskolans och skolans samtliga år, ansvar för verksamhetsförlagd utbildning i matematik samt ansvar för samverkansuppgifter med regionens skolor.Vidare ingår att bedriva egen forskning, med relevans för lärarutbildningen, inom det matematikdidaktiska området.Inom ramen för anställningen kan även ren matematikundervisning förekomma.
Behörighet
Behörig att anställas som lektor är den som har avlagt doktorsexamen inom ämnesområdet och dess inriktning eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen, genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper samt visat pedagogisk skicklighet.
Bedömningsgrunder
Vid tillsättningen kommer lika vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet.
Den vetenskapliga skickligheten bedöms främst genom den egna erfarenheten av lärarutbildningsrelevant forskning inom det matematikdidaktiska området.Vidare är matematikkompetens motsvarande kandidatexamen i matematik och lärarkompetens motsvarande lärarexamen ett krav.Matematikkunskaper därutöver är meriterande.
För bedömningen av den pedagogiska skickligheten fästs stor vikt vid kunskaper om och erfarenheter av skol- och utbildningsväsendet och lärarutbildningen i Sverige.Egna erfarenheter av matematikundervisning i skola och eller gymnasieskola är meriterande, liksom egna erfarenheter av undervisning och utvecklingsarbete inom lärarutbildningen.
God förmåga i att undervisa och kommunicera på svenska är ett krav, liksom god samarbetsförmåga och förmåga till samverkan med det omgivande samhället.
Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.