Universitetslektor i matematikens och naturvetenskapernas didaktik

Universitetslektor i matematikens och naturvetenskapernas didaktik

Arbetsbeskrivning

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,9 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 840 anställda och har 17 670 studenter.

De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Institutionen för hälsa, lärande och teknik är en akademisk mötesplats där vetenskapliga perspektiv på kunskap om lärande och hälsa sammanförs. Institutionen erbjuder utbildningar med examen på kandidat-, magister- och mastersnivå och i flera ämnen även utbildning på forskarnivå som leder till doktorsexamen. Vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik finns många program och kurser inom det humanistiska och naturvetenskapliga området.

Institutionen för hälsa, lärande och teknik består av tre avdelningar med ca 220 anställda och drygt 2500 studenter med forskning inom nio forskningsämnen. Avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik har en omfattande verksamhet med forskning, utveckling och undervisning inom grundutbildning, uppdragsutbildning och fristående kurser kopplad till lärarutbildning, förskola och skola.

Vi avser att stärka ämneskompetensen inom området pedagogik och söker nu en universitetslektor med kompetens inom matematikens och naturvetenskapernas didaktik

Ämnesbeskrivning
Matematikens och naturvetenskapernas didaktik handlar om undervisning och lärande i de matematiska och naturorienterande ämnena på olika nivåer i utbildningssystemet. Forskningen skapar en vetenskaplig grund för att utveckla och stärka undervisningen genom att undersöka undervisnings- och lärandeprocesser, hur det specifika ämnesinnehållet kommuniceras i olika kontexter samt hur individer och grupper inom olika utbildningsnivåer utvecklar och använder kunskaper. Särskilt fokus finns på elevers motivation, färdigheter och förhållningssätt till ämnesområdet samt utveckling av undervisningsmetoder i moderna inlärningsmiljöer.

Arbetsuppgifter
I din roll som universitetslektor kommer du huvudsakligen arbeta med undervisning i lärarutbildningen och då främst i ämnet naturvetenskap för lärarstudenter på grundnivå i utbildningar mot förskola, åldersgrupperna F–3 och 4–6, fristående kurser samt handledning av examensarbeten i lärarutbildningarna.

Du kommer att ha en viktig roll i vårt utvecklings- och kvalitetsarbete och tillföra erfarenheter till de aktuella verksamhetsområdena. Det förväntas att du ska vara delaktig i forskningsmiljöer, i forskningsprojekt och i förekommande fall i forskarutbildning. Det är av stor vikt att du känner dig bekväm i att kommunicera forskningsresultat via akademiska publikationer.

Vidare är samverkan med det omgivande samhället en viktig del av arbetsuppgifterna och att följa ämnets internationella utveckling. Du förutsätts delta i/visa intresse för lednings- och administrativa arbetsuppgifter.

Behörighet
Behörig att anställas som universitetslektor är den som:


• Avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens
• Visat pedagogisk skicklighet
• Genomgått högskolepedagogisk utbildning motsvarande 7.5 hp alternativt på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper.


Bedömningsgrunder
För befattningen tillämpas följande bedömningsgrunder:


• Vetenskaplig skicklighet
• Pedagogisk skicklighet
• Övriga bedömningsgrunder

Övriga bedömningsgrunder (viktas lika):


• administrativ skicklighet som är av betydelse med hänsyn till ämnesinnehåll och till de arbetsuppgifter som ingår i anställningen
• förmåga att samverka med det omgivande samhället
• förmåga att erhålla externa forsknings- och utvecklingsmedel
• förmåga att informera om forskning och utvecklingsarbete
• kunna undervisa på svenska och/eller engelska.

Information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och med placeringsort Luleå. Tillträde enligt överenskommelse.

För ytterligare upplysningar är du välkommen att kontakta: universitetslektor Åsa Bjuhr, 0920-49 1552, Asa.Bjuhr@ltu.se.

Fackliga företrädare: SACO-S Kjell Johansson 0920-491529 kjell.johansson@ltu.se och OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792 lars.frisk@ltu.se.

Ansökan
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar de ansökningshandlingar som efterfrågas, bland annat examensbevis (vidimerade och översatta till svenska eller engelska), pedagogisk egenreflektion och publikationer, etc. Följ länken Instruktioner för sökande för kompletta instruktioner. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Skriv gärna din ansökan på engelska eftersom vi använder engelsktalande sakkunniga.

Sista ansökningsdag: 15 november 2023
Referensnummer: 3842-2023

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Luleå tekniska universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 oktober 2023
  • Ansök senast: 15 november 2023

Liknande jobb


21 december 2024

Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

19 november 2024

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

19 november 2024

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

18 november 2024