OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetslektor i Pedagogik
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: 100 %
Placering: Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborg
Tillträde: Snarast
Diarienummer: PER 2016/424
Institutionen Pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är en del av den utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Inom IPKL finns tre definierade kompletta akademiska miljöer (KAM), dvs. miljöer som omfattar verksamhet inom både utbildning, forskning och samverkan. De tre miljöerna är Barn, ungdom, kultur och lärande, Early Childhood Education, samt Lärande och IT. Inom respektive miljö ryms olika forskningsgrupper och forskningsprojekt. Utbildning bedrivs på grund, avancerad- och forskarnivå. Institutionens mest omfattande verksamhet är förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
Vi söker dig med dokumenterad vetenskaplig skicklighet samt förmåga och intresse av att aktivt bidra till och medverka i uppbyggnad av en kreativ miljö där utbildning, samverkan och forskning samspelar och stödjer varandra. Anställningen är framförallt riktad mot undervisning i förskollärarprogrammet och därtill relaterad forskning och samverkan inom följande områden; lek, språk och kommunikation, matematik, naturvetenskap och teknik samt estetisk verksamhet.
För mer information om institutionen http://www.ipkl.gu.se
Ämne
Pedagogik
Ämnesbeskrivning
Pedagogik som vetenskaplig disciplin bildar kunskap om sociala, kulturella, historiska och materiella villkor och processer som formar och förändrar människan. Inom pedagogiken behandlas olika aspekter av fostran, utbildning, undervisning, lärande, kunskapsbildning och utveckling.
Arbetsuppgifter
I anställningen ingår forskning, samverkan och undervisning inom i första hand kurser i det förskolepedagogiska området. Den sökande förväntas delta i såväl undervisning och examination som kursledning och kursutveckling. Handledning och examination av uppsatser samt handledning av doktorander är ytterligare uppgifter. Sökanden ska vara beredd på att ta en framträdande roll i institutionens forskningsarbete genom att till exempel initiera och utveckla forskningsansökningar, ta initiativ till forskningsutbyten av olika slag, bidra till en fortlöpande diskussion kring hur forskning och utbildning ömsesidigt kan utvecklas samt ansvara för att relevanta forskningsperspektiv ges utrymme inom ramen för institutionens undervisningsuppdrag.
Anställningen är riktad mot förskolebarns lärande och förskolans verksamhetsfält, vilket också ingår som ett område i institutionens KAM Early Childhood Education.
Den sökande förväntas kunna undervisa på svenska och engelska.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. Vid tillsättningen kommer särskild vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet i lika hög grad. Skicklighet i forskning ska vara dokumenterad genom vetenskaplig publicering, bidrag till konferenser, förmåga att erhålla externa forskningsmedel och erfarenhet av forskningshandledning. Skicklighet i undervisning ska vara dokumenterad som erfarenhet av akademisk undervisning och handledning inklusive författande av undervisningsmaterial och liknande. De sökandes personliga egenskaper i att kunna samarbeta internt och externt för att utföra de beskrivna arbetsuppgifterna kommer att beaktas vid bedömningen av lämpligheten för anställningen. Därutöver ska skicklighet i att samverka med omgivande samhälle samt att informera om forskning och utvecklingsarbete nationellt och internationellt tillmätas vikt.
Särskilda meriter
- Förtrogenhet med och erfarenhet av arbete inom förskolans verksamhetsfält.
- Erfarenhet av undervisning och kursledning inom utbildning i förskollärarprogrammet. - Forskningsmeriter med koppling till yngre barns lärande i relation till något av innehållen lek, språk och kommunikation, matematik, naturvetenskap och teknik eller estetisk verksamhet.
Sökande som saknar högskolepedagogisk utbildning förväntas genomgå sådan, alternativt tillägna sig motsvarande kunskaper, inom ett år från anställningstillfället.
Övrigt
I urvalsprocessen kan det bli aktuellt med provföreläsningar, intervjuer och referenstagning. I intervjuerna ges de sökande möjlighet att beskriva och utveckla sin egen syn på undervisning och forskning i ämnet samt på sin kommande roll vid institutionen. Ange löneanspråk samt referenser i ansökan.
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande eftersträvar att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning, etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Ansökan skall göras online https://gudok.gu.se/E-rek_CV/Login.aspx?type=S och skall innehålla:
- Meritförteckning/CV och personuppgifter
- Utbildningsbevis, betyg eller andra handlingar
- Avsiktsförklaring på max en A4-sida där den sökande anger hur han/hon vill arbeta om han/hon får anställningen
- Redogörelse för vetenskapliga meriter innehållande en förteckning över de (max) 10 vetenskapliga arbeten som åberopas, motivering till urvalet, samt kortfattad redogörelse för egen vetenskaplig verksamhet.
- Redogörelse för pedagogiska meriter innehållande pedagogisk utbildning, en förteckning över de (max) 10 pedagogiska arbeten/läromedel som åberopas, samt kortfattad redogörelse för pedagogisk verksamhet och reflektion. Kvalitativa omdömen, kursutvärderingar eller motsvarande bör bifogas eller refereras till under bilagor
- Kortfattad redogörelse för ledarskaps- och administrativa meriter och samverkansmeriter
- Referenser Den sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med ledigkungörelsen och att den skickas elektroniskt senast sista ansökningsdag.
Eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte finns i elektronisk form ska samtidigt skickas i ett exemplar till:
Göteborgs universitet
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
Kaj Nieminen Alvesol
Box 300, 405 30 Göteborg