Universitetslektor i pedagogik

Arbetsbeskrivning

Dnr LiU 1311/07-32
LINKÖPINGS UNIVERSITET ledigförklarar en anställning som
Universitetslektor i pedagogik med placering vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande.
Arbetsuppgifter: I anställningen som lärare ingår att bedriva forskning och utbildning samt administrativt arbete. Till en lärares uppgifter hör också att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för arbetet. Innehavare av anställning som universitetslektor skall kunna medverka i grundläggande högskoleutbildning inom Linköpings universitet.

Anställningen har en inriktning mot utbildning och lärande i skola och lärarutbildning främst inom kunskapsområdet specialpedagogik. Institutionen har omfattande grundutbildning, forskarutbildning och forskning inom ämnena pedagogik, psykologi och sociologi samt didaktik och pedagogiskt arbete. Den pedagogiska forskningen vid institutionen bedrivs vid fyra avdelningar: pedagogik i utbildning och skola (PiUS), avdelningen för pedagogik i arbetsliv och utbildning (PiAU), avdelningen för didaktik och forskning i pedagogiskt arbete (DiPA) samt studier i vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning (VUFo).

Arbetet innebär bland annat att undervisa i och utveckla ämnet pedagogik med ett särskilt ansvar för specialpedagogik. Handledning av studenters uppsatser i pedagogik och pedagogiskt arbete samt handledning av examensarbeten i lärarutbildningen utgör en annan betydande del av anställningens arbetsuppgifter. Vidare kan arbetet innebära medverkan i och utveckling av forskning och forskarutbildning samt uppgifter av administrativ art.

Behörighet: Behörig att anställas som universitetslektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskapliga kompetens som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen, har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper samt har visat pedagogisk skicklighet.

Bedömningsgrunder: Som bedömningsgrund vid anställning som lärare skall gälla graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning. Därutöver skall gälla graden av administrativ och annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till ämnesinnehållet för anställningen och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen. Vidare skall beaktas graden av skicklighet att utveckla och leda verksamhet och personal vid högskolan samt förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete.

För denna anställning kommer lika vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet.

Vetenskaplig skicklighet skall ha visats genom egen forskning samt genom planering och ledning av forskning. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver ha visats genom förmåga att i forskning uppnå resultat genom samverkan med andra lärare och genom förmåga att informera om forskning.

Pedagogisk skicklighet skall ha visats genom breda och gedigna kunskaper inom ämnet för anställningen. Pedagogisk skicklighet skall även ha visats genom förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet, förmåga att strukturera och organisera kunskapsmassa till kurser, förmåga att aktivera studenter till egen inlärning, förmåga att kommunicera med studenter och andra lärare samt förmåga till förnyelse.

Administrativ skicklighet skall ha visats genom erfarenhet av att utveckla och leda verksamhet och personal.

Mer information på www.liu.se

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010