OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetslektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik
Tjänsten är placerad vid Institutionen för pedagogik och lärande. Inom institutionen finns en bred kompetens inom utbildning och forskning kring pedagogik och lärande med fördjupade kunskaper inom ett antal utvecklingsområden. Forskningsprofiler i ämnet pedagogik bedrivs i huvudsak inom kulturell mångfald, genus, specialpedagogik, mobbning och kränkande behandling, samt skolutveckling och kvalitetsarbete. Institutionens verksamhet består av kurser inom lärarprogrammet och fristående kurser på grund-, avancerad och forskarnivå, samt uppdragsutbildningar riktade till såväl offentlig som privat verksamhet. Institutionen har ca 45 anställda indelade i tre utvecklingsområden: Verksamhets- och professionsutveckling med inriktning mot: Mångfald, kulturmöten och interkulturella relationer, Miljöer för lärande samt Pedagogiska arbetssätt och arbetsformer.
Institutionen avser att stärka ämneskompetensen inom området specialpedagogik med en lektor med forskningsinriktning utifrån de demokratiska värdegrundsfrågorna med fokus på kvalificering och socialisering. Utifrån en lärandeaspekt skall det handla om självbild, självvärdering och lärande.
Ämnesbeskrivning
Pedagogiken som kunskapsområde handlar om frågor som rör fostrans-, undervisnings- och påverkansprocesser, strukturer, innehåll och resultat inom såväl pedagogiska institutioner och ickeinstitutionaliserade sammanställningar - inkluderande skola, arbetsliv, familj och fritidens varierande sociala arenor. Pedagogiska institutioners och lärandeprofessioners utveckling, samt barns, ungdomars och vuxnas bildning och utbildning i formella och icke-formella kontexter och i olika sociala sammanhang studeras inom det pedagogiska kunskapsfältet.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna kommer att bestå av undervisning, handledning samt forsknings- och utvecklingsarbete inom grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå, samt inom uppdragsutbildning.
Bedömningsgrunder
För befattningen tillämpas följande bedömningsgrunder
Vetenskaplig skicklighet
Intyg på doktorsexamen
Dokumenterade vetenskapliga arbeten i förhållande till befattningens forskningsprofil
Pedagogisk skicklighet
Genomgången högskolepedagogisk utbildning omfattande minst 7,5 poäng
Dokumenterad pedagogisk erfarenhet
Dokumenterade resultat av pedagogiska insatser, till exempel utvärderingar
Övriga bedömningsgrunder som viktas lika
Goda kunskaper i muntlig och skriftlig kommunikation på svenska och engelska
God samarbetsförmåga, flexibilitet och förmåga att arbeta självständigt
Vid ansökan följ gärna ansökningmall enligt följande länk:
http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.8898!mall_ltu_for%20webb%202.pdf