OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Dnr LiU 2013-01838
Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) strävar efter att utveckla, fördjupa och förmedla kunskaper i pedagogik, pedagogiskt arbete och didaktik. I fokus står pedagogiskt och didaktiskt arbete med barn och elever, elevers lärande och lärares arbete. Denna anställning är placerad vid Avdelningen för pedagogik och didaktik (PeDi). Anställningens inriktning är utbildning och lärande i förskola och skola inom det svenskdidaktiska kunskapsområdet.
Inom PeDi bedrivs forskning och forskarutbildning inom områden som har relevans för pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete: barns och elevers läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisningens didaktik, matematikdidaktik, specialpedagogik, interaktion i klassrummet, elevers lärande, konflikthantering, mobbning och grupprocesser, bedömning och betygsättning, samverkan, lärares arbete och ledarskap i skolan, värden och normer i skolans praktik samt lärarutbildning. För att öka förståelsen för förskolans och skolans vardagsarbete tillämpas flera metoder för empiriska studier som till exempel fältstudier, intervjuer, test och observationer. Avdelningen uppmuntrar till mångfald vad avser såväl teoretiska perspektiv som metoder för forskning.
IBL har omfattande kursbeställningar från Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet och ett stort ansvarsområde för PeDi är medverkan i lärarprogrammen i Linköping och i Norrköping. Avdelningens lärare och forskare undervisar också i masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området, i programmen för utbildning av specialpedagoger och speciallärare, i yrkeslärarprogrammet, i kompletterande pedagogiska utbildningar samt i fristående kurser i pedagogik och pedagogiskt arbete. Kurser inom lärarlyft är också delar i undervisningsuppdraget liksom uppdragsutbildning från kommuner och enskilda skolor.
Anställningen syftar till att förstärka avdelningens undervisnings- och forskningskompetens inom det svenskdidaktiska området. För denna anställning krävs dokumenterad skicklighet i forskning, utvecklingsarbete och undervisning inom området språk och lärande. Särskilt meriterande för anställningen är dokumenterad vetenskaplig skicklighet i forskning om grundläggande färdigheter och tidigt läs- och skrivlärande i förskola och skola med inriktning mot barn och elever i behov av särskilt stöd samt dokumenterad skicklighet i att bedriva kvalitativt orienterad praktiknära forskning. Dokumenterad skicklighet från eget arbete inom förskole- och/eller skolverksamhet, till exempel arbete med specialundervisning, samt avlagd lärarexamen är meriterande för anställningen.
Läs hela annonsen: http://www.liu.se/jobbdb/show.html?5375