OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 47 500 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet har fått kraftigt höjda forskningsanslag och genomför en satsning på forskning inom utbildning, lärande och hälsa. Anslagen ska användas till att stimulera våra forskningsmiljöer och skapa möjligheter för en ny generation forskare att kliva fram.
Institutionen för Pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är en del av den Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Vid institutionen bedrivs omfattande och internationellt ledande forskning om barns och ungdomars livsvillkor, om förskolan och barns lärande, om digitaliseringens konsekvenser för förskola, skola och utbildning liksom om vuxnas lärande i arbetsliv och andra sammanhang. Institutionen bedriver utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå och det mest omfattande uppdraget är undervisning inom förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
För fullständig annons se Göteborgs universitets webb
Ämne
Pedagogik
Ämnesbeskrivning
Pedagogik som vetenskaplig disciplin bildar kunskap om sociala, kulturella, historiska och materiella villkor och processer som formar och förändrar människan. Inom pedagogiken behandlas olika aspekter av fostran, utbildning, undervisning, lärande, kunskapsbildning och utveckling.
Arbetsuppgifter
Anställningen som universitetslektor i pedagogik är inriktad mot förskolepedagogik och särskilt språk och flerspråkighet. Förskolepedagogik rör frågor om hur man organiserar för barns lärande på engagerande och utvecklande sätt i förskolan. Inriktningen på språk och flerspråkighet aktualiserar frågor om hur barn som inte talar majoritetsspråket kan göras till deltagare i utvecklande processer och om möjligheter för barn att använda alla sina språkliga och andra kommunikativa resurser. Språk är centralt för pedagogiska processer, bland annat genom att det utgör grunden för att dela erfarenheter i social samvaro. Frågor om användning av ett eller flera språk är därför centrala för att förstå samtida förskoleverksamhet och hur denna kan skapa mer likvärdiga möjligheter för alla barns lärande och utveckling. I anställningen ingår forskning, undervisning och samverkan i pedagogik. Under de första tre åren ingår 50% forskning.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
Kontaktuppgifter för anställningen
Cecilia Wallerstedt, prefekt
+46 (0)31-786 3272
cecilia.wallerstedt@gu.se
Kristin Martinsson, administrativ chef
+ 46 (0)31 786 2344
kristin.martinsson@gu.se
Ansökan
Du ansöker via Göteborgs universitets webb.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2020-04-15
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.