OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 47 500 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet har fått kraftigt höjda forskningsanslag och genomför en satsning på forskning inom utbildning, lärande och hälsa. Anslagen ska användas till att stimulera våra forskningsmiljöer och skapa möjligheter för en ny generation forskare att kliva fram.
Institutionen för Pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är en del av den Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Vid institutionen bedrivs omfattande och internationellt ledande forskning om barns och ungdomars livsvillkor, om förskolan och barns lärande, om digitaliseringens konsekvenser för förskola, skola och utbildning liksom om vuxnas lärande i arbetsliv och andra sammanhang. Institutionen bedriver utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå och det mest omfattande uppdraget är undervisning inom förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
För fullständig annons se Göteborgs universitets webb
Ämne
Pedagogik
Ämnesbeskrivning
Pedagogik som vetenskaplig disciplin bildar kunskap om sociala, kulturella, historiska och materiella villkor och processer som formar och förändrar människan. Inom pedagogiken behandlas olika aspekter av fostran, utbildning, undervisning, lärande, kunskapsbildning och utveckling.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna för detta universitetslektorat avser forskning och undervisning inom området lärande och IT. Inom forskningsområdet lärande och IT analyseras de konsekvenser som samhällets digitalisering har för utbildning och lärande i olika miljöer. Utgångspunkten är att digitaliseringen förändrar villkoren för hur vi blir delaktiga i informations- och kunskapspraktiker och ger nya förutsättningar för lärande. Inom ramen för detta område bedrivs forskning som tar sin utgångspunkt i interaktion och lärande inom ramen för de olika medieekologier där barn, unga och vuxna deltar. Forskningen avser förskola, skola och andra utbildningsmiljöer, men också informella lärmiljöer (hemmet, fritidsaktiviteter). Vuxnas lärande och lärande i yrkeslivet är också centrala områden, särskilt i relation till lärares professionsutveckling vad gäller lärande och IT. En generellt viktig målsättning med den empiriska forskningen som bedrivs är att utveckla kunskapen kring digitala teknologiers relation till lärande i olika utbildningssammanhang. I anställningen ingår forskning, undervisning och samverkan i pedagogik. Under de första tre åren ingår 50% forskning.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets anställningsordning.
Kontaktuppgifter för anställningen
Cecilia Wallerstedt, prefekt
+46 (0)31-786 3272
cecilia.wallerstedt@gu.se
Kristin Martinsson, administrativ chef
+ 46 (0)31 786 2344
kristin.martinsson@gu.se
Ansökan
Du söker anställning via Göteborgs universitets webb.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2020-04-15
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.