OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.
Lunds universitet ledigförklarar härmed en anställning som Universitetslektor i Pedagogisk utveckling inom teknikvetenskap med placering tills vidare vid Center for Engineering Education (CEE).
Ämne
Pedagogisk utveckling inom teknikvetenskap
Särskild ämnesbeskrivning
Pedagogisk utveckling inom teknikvetenskap (Engineering Education) är ett ämne som omfattar studier av undervisning, lärande och kunskapsbildning inom högre utbildning i teknikvetenskap, samt metoder och strategier för att stödja och utveckla akademisk utbildning och utbildningsmiljöer. Ämnet spänner över utbildningsvetenskapliga, pedagogiska, kommunikationsvetenskapliga och ämnesdidaktiska aspekter av högre utbildning.
Arbetsuppgifter
- Att utveckla, undervisa och följa upp högskolepedagogisk utbildning och kommunikationsträning för doktorander, lärare och handledare.
- Att driva och vidareutveckla system och processer för pedagogisk meritering.
- Att själv bedriva samt stödja lärares praktiknära analys-, forsknings- och utvecklingsarbete.
- Att sprida kunskap om undervisning, lärande, högskolepedagogiskt utvecklingsarbete samt handledning på alla utbildningsnivåer.
- Att utföra administrativa uppgifter kopplade till arbetsuppgifterna ovan.
Behörighet
Behörighet att anställas som universitetslektor är den som har:
- Avlagt doktorsexamen eller annan motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.
- Visat pedagogisk skicklighet.
- Fem veckors högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt inhämtat motsvarande kunskaper, om det inte föreligger särskilda skäl.
Övriga krav:
- Vetenskapliga publikationer inom ämnet för anställningen.
- Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
- Erfarenhet av att leda och stödja högskolepedagogiskt utvecklingsarbete samt forskarutbildning eller forskarhandledning.
- God förmåga att arbeta konsultativt i relation till akademiska lärare och organisationer.
Bedömningsgrunder
Vid bedömning av de sökande kommer särskild vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, med störst vikt på pedagogisk skicklighet.
Vid anställning som universitetslektor ska följande utgöra grund för bedömning:
- God nationell och internationell nivå som forskare, där kravet på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och tradition.
- God pedagogisk förmåga, vilket innebär god förmåga att bedriva, utveckla och leda undervisning och annan pedagogisk verksamhet på olika nivåer och med varierande undervisningsmetoder.
- Förmåga att delta i handledning av doktorander i studier till doktorsexamen.
- Förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om sin verksamhet.
- Förmåga i övrigt att leda och utveckla verksamhet.
Övriga meriter:
Nationella och internationella kontaktnät inom högskolepedagogiskt utvecklingsarbete.
Förmåga att söka och erhålla forskningsmedel i konkurrens.
Goda kunskaper i svenska eller annat skandinaviskt språk, i tal och skrift.
Förmåga att driva utvecklingsprojekt tillsammans med studenter på grund- och avancerad nivå.
Hänsyn kommer också att tas till god samarbetsförmåga, driv och självständighet samt hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka pågående forskning, grundutbildning och innovation inom institutionen samt bidra till dess framtida utveckling.
Instruktioner för ansökan
Ansökan ska skrivas på engelska. Redovisa dina meriter enligt LTHs akademiska meritportfölj, se länk nedan. Ladda upp som PDF-filer i rekryteringssystemet. Läs mer här: http://www.lth.se/jobb/sokalararanstallning/
Vilka är vi?
Centre for Engineering (CEE) är en särskild verksamhet direkt placerad under LTH:s rektor. CEE har som uppgift att verka proaktivt for att bygga upp lärares kompetens att utveckla sin undervisning och forskarhandledning utifrån ett lärandeperspektiv. CEE verkar för att stimulera lärarna till ett forskande förhållningssätt vad gäller undervisning och lärande samt att bidra till ett aktivt engagemang i den pedagogiska diskussionen inom LTH. I uppdraget ligger att vara proaktiv och dela ansvaret att föra en tät dialog med LTH:s fakultetsledning och kansli, nämnder, institutioner, enskilda lärare, studentkåren, Lunds universitet och andra intressenter.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.