Universitetslektor i specialpedagogik, tillsvidare 100%

Universitetslektor i specialpedagogik, tillsvidare 100%

Arbetsbeskrivning

Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 16 000 studerande och 1 300 anställda. Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten. Läs mer om att arbeta på Karlstads universitet på https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Institutionen för pedagogiska studier, IPS, har idag 120 medarbetare som bedriver forskning, forskarutbildning, grundutbildning och samverkansuppdrag.

Fokus ligger på lärande och kunskapsbildning och dess villkor och former kopplat till samhällsutvecklingen och bedrivs inom ramen för de akademiska ämnena pedagogiskt arbete, specialpedagogik och idrottsvetenskap.

 Specialpedagogikämnet vid IPS
Specialpedagogik är ett ämne som behandlar villkor för lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå där förutsättningen är olikhet snarare än likhet. Centrala teman i den specialpedagogiska forskningen vid IPS rör inkludering som praktik och teori. Ämnet är orienterat mot specialpedagogisk verksamhet i och utanför skolan och andra utbildningsinstitutioner. Utbildning ges på grundläggande och avancerad nivå, både som fristående kurser och inom olika program. Ämnet ansvarar för speciallärarprogrammet och från hösten 2020 även för ett masterprogram i specialpedagogik. 

Arbetsuppgifter
Den specialpedagogiska forskningsmiljön vid Karlstads universitet befinner sig i ett expansivt skede. Vi söker lektorer med hög specialpedagogisk kompetens med fokus på inkluderande processer inom olika pedagogiska verksamheter på individ-, grupp och organisationsnivå, som kan var med att forma och utveckla det specialpedagogiska ämnet på IPS.

Anställningen innefattar undervisning, forskning och samverkansuppdrag. Arbetsuppgifterna utgörs till största delen av undervisning, handledning och examination på avancerad nivå inom Speciallärarprogrammet, masterprogrammet och i fristående kurser i specialpedagogik på grund- och avancerad nivå. Även handledning på forskarnivå kan förekomma.

Kursledarskap samt pedagogiskt utvecklingsarbete ingår i anställningen. Undervisning och examination i ämnet på olika lärarprogram kan också förekomma. I arbetsuppgifterna ingår dessutom forskning, publicering, aktivt deltagande i institutionens forskningsmiljöer och seminarieverksamhet samt att aktivt själv eller tillsammans med andra söka externa forskningsmedel.

Behörighetskrav
För anställning som universitetslektor på institutionen krävs avlagd doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens inom ämnesområde som har relevans för anställningens innehåll. Lika vikt kommer att läggas vid prövningen av den sökandes vetenskapliga och pedagogiska förmåga. Den sökande ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning. Då merparten av undervisningen sker på svenska, engelska kan förekomma, krävs god förmåga i dessa språk.

Om högskolepedagogisk utbildning saknas, kan en anställning ändå ske under förutsättning att den anställde förbinder sig att genomföra utbildningen, som då sker under kompetensutvecklingstiden, under de två första åren av anställningen. (Se även HF 4 §4)

Bedömningsgrunder
För att kunna särskilja sökanden kommer nedanstående bedömningsgrunder att beaktas.  Observera att alla de meriter du önskar åberopa skall vara styrkta genom betyg, intyg eller liknande. Meriter som inte är styrkta kommer inte att beaktas och hela din ansökan kan komma att sorteras bort.

Dokumenterad undervisningsskicklighet och skicklighet i att planera och utveckla kurser på grund- och avancerad nivå inom ämnesområdet är av särskild vikt. Speciallärar-/specialpedagogexamen eller annan utbildning inom ämnet och professionserfarenhet är av stor vikt. Även annan lärarexamen och produktion av läromedel inom ämnesområdet är meriterande.

Dokumenterad skicklighet i forskning inom språk-, skriv- och läsutveckling samt relationell pedagogik för elever i komplicerade lärandesituationer är av stor vikt. Även dokumenterad skicklighet i forskning inom det specialpedagogiska området i övrigt, publiceringar i vetenskapliga tidskrifter och förmåga att erhålla externa forskningsmedel är av stor vikt. Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten kommer även förmågan att kommunicera forskning med det omgivande samhället att beaktas.

Dokumenterad erfarenhet av arbete på forskarutbildningsnivå liksom dokumenterad skicklighet i att leda och administrera forskning och utbildning är meriterande.

Personliga egenskaper som samarbetsförmåga, förmåga att skapa goda relationer till arbetskamrater och studenter och förmåga att ta egna initiativ är av stor vikt.

Villkor
Anställningen är tillsvidare på heltid (100%) med tillträde snarast enligt överenskommelse. Vi tillämpar provtjänstgöring.

Sammanfattning

Liknande jobb


Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

19 november 2024

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

19 november 2024

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

18 november 2024