OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Institutionen för Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling är en av åtta utbildningsvetenskapliga institutioner vid Stockholms universitet. Institutionens centrala kunskapsområden är ämnesdidaktik med fokus på svenska och moderna språk, didaktisk forskning med inriktning på språk-, läs- och skrivutveckling, pedagogiska och didaktiska perspektiv på språkets roll i utbildning och lärande samt forskning om flerspråkighet, kultur och lärande. Svenska med didaktisk inriktning omfattar studier av samspelet mellan svenskämnets språkliga och litterära innehåll och dess didaktiska teori och praxis. Ämnet omfattar också studier av barn och ungdomars språkutveckling i en vid bemärkelse samt barn och ungdomars språkliga, kulturella och litterära socialisation. Centralt och gemensamt för dessa frågor är att skola och samhälle idag befinner sig i en språklig och kulturell omvandling. Vi befinner oss för närvarande i ett uppbyggnadsskede med utveckling av nya utbildningsprofiler på grundläggande och avancerad nivå, samt etablering av forskarutbildningsämnet "Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling". Huvudsakliga arbetsuppgifter Innehavaren ska - delta i kursutveckling, undervisning, handledning och examination på institutionens utbildningar inom profilområdet Svenska, språkutveckling och lärande - verka för en god interaktion mellan svenskämnena såsom de gestaltar sig inom lärarutbildningen och de övriga i lärarutbildningen medverkande institutionerna - bidra till såväl verksamhetsnära forskning i den svenska skolan som nationella och internationella forsknings- och utbildningsnätverk - inom ramen för sin anställning initiera forsknings- och kompetensutvecklingsprojekt och bedriva forskning inom ämnesområdet Omfattningen av egen forskning inom ramen för anställningen kan komma att utökas i förhållande till gällande avtal om den som anställs är docent inom ämnet. Behörighetskrav Behörig att anställas som lektor i svenska med didaktisk inriktning är den som avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens, genomgången högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper, samt har visat pedagogisk skicklighet. Bedömningsgrunder Vid tillsättningen skall vikt fästas vid följande områden: * Vetenskaplig skicklighet inom såväl svenska som didaktik, som kommit till uttryck i olika former av publiceringar. * Dokumenterad pedagogisk skicklighet i form av oplanering, genomförande och utvärdering av undervisning på olika nivåer inom högskola outarbetande av läromedel och andra pedagogiska redskap ohandledning och examination. *Omvittnat god samarbetsförmåga. *Erhållen lärarexamen. Viss vikt fästs även vid: *Dokumenterad förmåga till arbets- och projektledning samt administrativ skicklighet. *Förmåga att initiera och genomföra forskningsprojekt. *Förmåga till samverkan med det omgivande samhället, nationellt och internationellt. Ansökan ska vara utformad i enlighet med anvisningarna som finns tillgängliga på www.su.se/nyanstallning. Sökande rekommenderas även att ta del av universitetets anställningsordning som finns på samma www-adress. Observera att maximalt 10 vetenskapliga arbeten får insändas för bedömning. Ev begäran att istället bli anställd som professor ska framgå tydligt av ansökan.