OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
vid Institutionen för kultur och estetik. Sista ansökningsdag: 2022-03-21.
Institutionen för kultur och estetik är den största institutionen vid Humanistiska fakulteten. De huvudområden som finns vid institutionen är: idéhistoria, konstvetenskap, kulturarvsstudier, curating, litteraturvetenskap, musikvetenskap och teatervetenskap. Undervisning och forskning bedrivs i alla ämnena.
Ämne
Teatervetenskap.
Arbetsuppgifter
Kursansvar och lärare på kurserna Teater i Sverige: historiska och samtida perspektiv, 15 hp, grundnivå samt Introduktion till Performance Studies, 7,5 hp, grundnivå (ny kurs). Båda kurserna har engelska som undervisningsspråk och ges på dagtid med start v. 35 och slut v. 2.
Kursen Teater i Sverige: Historiska och samtida perspektiv ger en grundläggande orientering i ämnesområdet teater i Sverige. Aspekter som diskuteras är historiografiska frågeställningar, teaterpolitik och metoder för att analysera scenkonstföreställningar. Kursen Introduktion till Performance Studies tar upp centrala teorier, metoder och begrepp inom performance studies, och ingår i masterprogrammet i teatervetenskap och performances studies.
Behörighetskrav
Behörig att anställas är den som avlagt doktorsexamen inom ämnet teatervetenskap. Den sökande ska ha visat god pedagogisk skicklighet samt förmåga att undervisa på svenska och engelska. Den sökande ska också ha god samarbetsförmåga, liksom förmåga och lämplighet i övrigt för att kunna fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Bedömningsgrunder
Vi söker dig som har disputerat i teatervetenskap, samt har en dokumenterad erfarenhet av att undervisa. Genomgången högskolepedagogisk utbildning är meriterande. Vid urval bland behöriga sökande kommer vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, där den pedagogiska skickligheten tillmäts störst vikt. Den vetenskapliga skickligheten bedöms i första hand inom ramen för ämnesområdet för anställningen. Vid bedömningen av den pedagogiska skickligheten fästs särskild vikt vid planering, genomförande och utvärdering av undervisning inom de kompetensområden som anställningen avser. Stor vikt fästs vid sökandes förmåga att samarbeta med arbetskamrater och kollegor.
Till ansökan ska bifogas en redovisning av vetenskapliga meriter, med forskningsprofil (1–2 sidor), en pedagogisk självreflektion (1–2 sidor) samt ett intyg från studierektor eller motsvarande som styrker undervisning och pedagogisk skicklighet.
Universitetet kommer vid denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedömning av kompetens, meriter, skicklighet och personliga förmågor har de bästa förutsättningarna att genomföra aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av verksamheten.
Anställningsvillkor
Anställningen avser en omfattning på 40 % under en period om 6 månader med möjlighet till förlängning. Anställningens omfattning avgörs av verksamhetens behov samt vilka möjligheter och önskemål den som erbjuds anställning har. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde 2022-08-01 eller enligt överenskommelse.
Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Kontakt
Närmare information om anställningen lämnas av ämnesansvarig, docent Rikard Hoogland, rikard.hoogland@teater.su.se, och studierektor Rebecca Brinch, rebecca.brinch@su.se.
Fackliga företrädare
Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, saco@saco.su.se, Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, alejandra@st.su.se, samt seko@seko.su.se (SEKO).
Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Universitetets anställningsordning och anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.