OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetslektor i utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling, särskilt läs- och skrivinlärning med placering vid institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling. Institutionen för Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling är en av de åtta utbildningsvetenskapliga institutioner som nyligen inrättats vid Stockholms universitet. Institutionens centrala kunskapsområden är ämnesdidaktik, specialpedagogisk forskning angående språkutveckling och läs- och skrivsvårigheter, pedagogiska perspektiv på språkets roll i utbildning och lärande samt forskning om flerspråkighet, kultur och lärande. Vi befinner oss för närvarande i ett uppbyggnadsskede med utveckling av nya utbildningsprofiler på grundläggande och avancerad nivå, samt etablering av forskarutbildningsämnet "Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling". Arbetsuppgifterna innefattar främst kursansvar och undervisning på grundläggande och avancerad nivå, samt utveckling av institutionens kurser och studiegångar. Anställningen kommer också att innehålla handledning, både på avancerad nivå och på forskarnivå, samt forsknings- och utvecklingsarbete. Andra arbetsuppgifter som kan komma att ingå är administration samt information och samverkan med det omgivande samhället. Innehavaren skall delta aktivt i institutionens inre arbete. Behörighetskrav: Behörig att anställas som lektor är den som avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens, genomgången högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper, samt har visat pedagogisk skicklighet. Vid tillsättningen av anställningen läggs särskild och lika vikt vid pedagogisk och vetenskaplig skicklighet. Även administrativ skicklighet, erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete, erfarenhet av internationellt samarbete, förmåga till samverkan med det omgivande samhället, dokumenterad god samarbetsförmåga samt dokumenterad förmåga att erhålla externa medel och leda projekt beaktas. Dokumenterad erfarenhet av forskning och undervisning på högskolenivå inom läs- och skrivinlärning är särskilt meriterande liksom grundläggande lärarutbildning med inriktning mot de yngre åldrarna. Sökande förväntas ha stark vetenskaplig och pedagogisk meritering inom området språk och språkutveckling i allmänhet, men särskilt inom läs- och skrivinlärning och språkutvecklande undervisning för de yngre åldrarna. Anställningen ledigkungörs under förutsättning av att ekonomin tillåter att den tillsätts.