Universitetslektor (minst en) i pedagogik

Universitetslektor (minst en) i pedagogik

Arbetsbeskrivning

LINKÖPINGS UNIVERSITET
ledigförklarar en anställning som

Universitetslektor (minst en) i pedagogik

med placering vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Tillsättningsprogram
Denna anställning är placerad vid avdelningen för Pedagogik och didaktik (PeDi). Inom avdelningen bedrivs forskning inom flera områden som har relevans för pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete. Exempel på sådan forskning är: lärares arbete och ledarskap i skolan, interaktion i klassrummet, elevers lärande, bedömning och betygssättning, barns och elevers läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisningens didaktik, matematikdidaktik, specialpedagogik, konflikthantering, mobbning och grupprocesser, lika villkor samt värden och normer i skolans praktik. För att öka förståelsen för skolans vardagsarbete tillämpas flera vetenskapliga metoder för empiriska studier som exempelvis fältstudier, intervjuer, tester och interventioner.

Det mest omfattande uppdraget för PeDi är att medverka i lärarutbildningarna (förskollärare, grundlärare och ämneslärare) i Linköping och Norrköping. PeDi utför även uppdrag i ett masterprogram inom det utbildningsvetenskapliga området och inom kompletterade pedagogisk utbildning för obehöriga lärare och lärare med utländsk examen. Vidare undervisar avdelningens lärare i programmen för utbildning av specialpedagoger och speciallärare samt i fristående kurser och uppdragsutbildningar. Samverkan sker med kommuner, enskilda skolor och skolområden genom forskningsprojekt, kurser och handledning samt olika uppdrag från myndigheter.

Innehavare av anställning som universitetslektor genomför utbildning, forskning och samverkan samt utbildningsadministrativt arbete. I arbetsuppgifterna för denna anställning ingår främst undervisning inom olika delar av lärarutbildningen på grund- och avancerad nivå. Även fristående kurser, uppdragskurser och samverkan med det omgivande samhället kan ingå i arbetsuppgifterna. Till uppgifterna hör också att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för arbetet.

Innehållet i den utlysta anställningen har en inriktning mot specialpedagogik.

Ett krav för anställningen är dokumenterad pedagogisk skicklighet inom ämnesområdet specialpedagogik eller närliggande ämne. Särskilt meriterande för anställningen är dokumenterad pedagogisk skicklighet i specialpedagogisk undervisning i svensk skola och egen förskollärar- eller lärarexamen. Meriterande är speciallärarexamen eller specialpedagogexamen.

Ett krav för anställningen är dokumenterad vetenskaplig skicklighet inom ämnesområdet specialpedagogik eller näraliggande ämne. Särskilt meriterande är dokumenterad vetenskaplig skicklighet i forskning gällande barn och elever i behov av särskilt stöd och specialpedagogisk verksamhet.

Undervisningen inom ramen för denna anställning sker på svenska, varför ett krav är att den sökande kan uppvisa dokumenterad pedagogisk skicklighet i att undervisa på svenska.

Behörighet
Behörig att anställas som universitetslektor är den som har visat dels pedagogisk skicklighet, dels avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.

Med motsvarande vetenskaplig kompetens avses dokumenterad utländsk examen som bedöms motsvara minst doktorsexamen.

Med annan yrkesskicklighet avses relevant yrkesskicklighet förvärvad utanför högskolan. Annan yrkesskicklighet kan endast komma ifråga som behörighetsgrund vid tillsättning av en anställning där innehavaren ska undervisa i en professionsutbildning där beprövad erfarenhet är väsentlig.

Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrunder vid anställning som universitetslektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla.

Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden.

För denna anställning kommer lika vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet.

Vetenskaplig skicklighet visas genom egen forskning som resulterat i vetenskaplig publicering, genom planering och ledning av forskning och forskarutbildning samt genom förmåga att erhålla forskningsanslag. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver visas genom förmåga att i forskning uppnå resultat genom samverkan med andra forskare samt genom förmåga att informera om forskning.

Pedagogisk skicklighet visas genom förmåga att förmedla relevanta kunskaper och färdigheter, aktivera studenter till eget lärande, skapa engagemang och intresse för ämnesområdet samt förmåga att strukturera och organisera såväl innehåll som arbetsformer i relation till ämnesområdets mål. Därtill ska pedagogisk skicklighet visas genom förmåga att bidra till utveckling och förnyelse av utbildning samt förmåga att reflektera över den egna lärargärningen.

Den sökande ska uppvisa förmåga att undervisa på svenska.

Tillsättningsförfarande
Anställningen tillsätts av rektor efter förslag från Filosofiska fakultetens anställningsnämnd. En avsiktsförklaring kommer att infordras från de sökande som i första hand bedöms komma i fråga för anställningen.

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Lön
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.


Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.

Välkommen med din ansökan!


Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings Universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 juni 2022
  • Ansök senast: 15 september 2022

Liknande jobb


Forskare inom området interventionsforskning

Forskare inom området interventionsforskning

20 september 2024

18 september 2024