OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetslektor, svenska för tidigare år
Institutionen för språk och kultur ansvarar för en stor del av Luleå tekniska universitets utbildning i humaniora. Vid institutionen finns idag två forskningsämnen (Engelska med didaktisk inriktning och Svenska med didaktisk inriktning) och ett forskarutbildningsämne (Filosofi). Svenska med didaktisk inriktning är ett relativt nystartat forskningsämne vid institutionen. Ämnet leds av en professor och det finns idag fyra doktorander knutna till forskningsmiljön. Engelska som forskningsämne har funnits vid institutionen sedan slutet på 1990-talet. Filosofi inrättades som ämne vid LTU år 2004. En stor del av institutionens verksamhet återfinns på lärarutbildningen och synkroniseras därför i hög grad med övriga forskningsämnen knutna till programmet, såsom pedagogik, musikpedagogik, lärande, samt matematik och lärande. För att stärka denna miljö ser institutionen det angeläget att förstärka såväl undervisning som forskning inom svenska med inriktning mot tidigare år. Tjänsten är därför till 50% en ren forskningstjänst under de första två åren av anställningen (med möjlighet till förlängning om externa medel erhålles).
Ämnesbeskrivning
Svenska med didaktisk inriktning omfattar en helhetssyn på ämnet svenska, där tyngd punkten ligger på studiet av svenskämnets innehåll och dess didaktiska teori och prak tik. Svenska med didaktisk inriktning är ett tvärvetenskapligt ämne i den meningen, att det innefattar såväl kultur-, litteratur- och språkvetenskapliga perspektiv som didaktiska perspektiv på språkanvändning och språkutveckling. I ämnet studeras barns, ungdomars och vuxnas språkbruk i vid bemärkelse, samt deras kulturella och litterära socialisation.
Tjänstens profil
Inom svenska för tidigare år studeras ur ett didaktiskt perspektiv exempelvis grund läggande läs- och skrivinlärning, barns tidiga språkutveckling och barns färdigheter gäl lande språk an vänd ning. Svenskundervisning i ett mån g kul tu rellt och fler språ kigt sam hälle utgör, i kombination med ett vidgat språk- och textbegrepp, cen trala in slag i äm net.
Arbetsuppgifter
Anställningen avser företrädesvis undervisning och forskning inom lärarutbildningens in rikt ning mot tidigare år med tonvikt på grundläggande läs- och skrivinlärning. Viktiga inslag i tjänsten är att söka extern fi nan si e ring samt deltagande i och uppbyggnad av nät verk inom ämnesområdet samt att medverka till en förstärkning av institutionens didak tiska profil, såväl undervisnings- som forsk ningsmässigt.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har avlagt doktorsexamen och har dokumenterad pedagogisk utbildning på universitetsnivå samt därtill visat peda gogisk skicklighet. Lika stor omsorg ägnas åt prövningen av den pedagogiska skicklig heten som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt ovan. (Ur Högskoleför ord ningen 4:7)
Bedömningsgrunder
Vetenskaplig skicklighet
Pedagogisk skicklighet
Övriga bedömningsgrunder
Dokumenterade forskningserfarenheter inom grundläggande läs- och skrivinlärning inom ämnet svenska
Etablerade nätverk inom ämnesområdet
Tidigare erhållna externa medel
Undervisningserfarenhet, gärna inom lärarutbildningen
Egen lärarutbildning är meriterande, liksom erfarenhet av arbetsledande uppgifter.
Vi vill ha din ansökan senast den 18 maj 2009. Använd gärna ansökningsmallen nedan http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.8898!mall_ltu_for%20webb%202.pdf