OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Välkommen till Upphandling, en enhet på Finansstaben!
Vi är 20 personer med olika uppdrag som upphandlare, jurist, systemförvaltare, inköpscontroller, administratör och E-handelssamordnare. Enheten ansvarar för myndighetens inköpsverksamhet, vilket bl.a. omfattar ansvar för myndighetens strategiska inköpsarbete samt för vägledning, kontroll och uppföljning inom inköpsområdet. Hos oss ligger tyngdpunkten på konsult-, drift-, underhålls- och byggentreprenadupphandlingar.
Upphandlingsenheten bilades för snart fyra år sedan och mycket utvecklingsarbete har skett. Det arbetet fortsätter bland annat genom att strukturera det centrala inköpsarbetet och implementerar kategoristyrt inköp, du blir en väldigt viktig del i implementeringen som projektdeltagare. Du kommer vara en del i ett kompetent och trevligt team med nya kollegor såväl som erfarna medarbetare.
Din roll
Som upphandlare/kategoriledare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara kopplade till kategoristyrning. Du ansvarar för att driva egna kategoriinitiativ med målsättningen att ta fram strategier som leder till effektiviseringar och förbättringar inom aktuella kategorier. Du leder och fördelar arbetet i kategoriteamet, ansvarar för kontakt, rapportering till kategoriråd, planerar, genomför och utvärderar kategoristyrningsarbetet. Kategoriarbetet bedrivs tvärfunktionellt med andra kollegor med olika kompetenser inom myndigheten. Du kommer också att arbete med utveckling av metod och kategoristyrningsprocessen samt utbilda i kategoristyrning. Rollen som kategoriledare kan komma att förändras över tid.
Du kommer också självständighet att genomföra en del upphandlingar och fungera som ett kvalificerat inköpsstöd samt vara delaktig i olika interna utvecklingsarbeten.
Då vi har kontor och fastigheter både i Sverige och utomlands så kan resor både inrikes och utrikes förekomma.
Din profil
Vi vill att du som söker har relevant eftergymnasial utbildning med ekonomisk alternativt inköps inriktning, eller annan relevant utbildning. Du har mycket god förståelse för kategoristyrt inköp, kan självständigt använda metoder och de viktigaste verktygen i processen. Du har aktuell erfarenhet av att leda initiativ och hantera olika intressenter. Du har arbetat som upphandlare inom offentlig förvaltning minst 2 år. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person behöver du vara relationsskapande och ha lätt för att samarbete i olika konstellationer. Du bidrar till en bra stämning, både på enheten och i dina arbetsgrupper. Vi vill att du har ett strukturerat och tydligt arbetssätt som gör det enkelt för andra att följa och ta till sig arbetet. Det är också viktigt att du är utvecklings-, lösningsorienterad och ambitiös som person då du driver ditt arbete framåt och tar initiativ till att lösa eventuella problem.
Mer information
SFV tillämpar normalt provanställning.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se
Sista ansökningsdag är 2022-03-27 och vi ser fram emot din ansökan och CV.
För frågor kring tjänsten går det bra att kontakta enhetschef Anna Björklind på tfn 010-478 75 65.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.