OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Diarienummer ÅM2024-130
Utvecklingscentrum söker en åklagare för en tidsbegränsad placering i två år med stationeringsort Göteborg.
Utvecklingscentrum är en samlad funktion för rättslig tillsyn i brottmålsfrågor, rättslig utveckling och metodutveckling. Utvecklingscentrum har arbetsställen i Göteborg, Malmö och Stockholm. Vid varje arbetsställe finns det överåklagare och vice överåklagare. De ansvarar för den rättsliga tillsynen på myndighetens andra rättsliga nivå. Utvecklingscentrum har ett uppdrag att fungera som kunskapscentrum och att tillgodose behov i den operativa verksamheten av rättslig information och stöd.
I huvudsak är arbetet inom Utvecklingscentrum uppdelat mellan arbetsorterna utifrån olika ämnesområden. Det ökar förmågan till kvalificerad hantering av Utvecklingscentrums olika uppgifter. Inom ramen för ett sammanhållet Utvecklingscentrum kan dock uppgifter fördelas mer fritt utifrån verksamhetensbehov och medarbetarnas intressen och kunskaper. Det tematiska tillsynsarbetet och utvecklingsarbetet bedrivs vanligen i projektform.
Utvecklingscentrums arbetsställe i Göteborg har ett brett och intressant ansvarsområde med huvudsaklig inriktning på brott mot 3, 4, 6 och 7 kap. brottsbalken, narkotikabrott samt brottsoffer- och kriminalteknikfrågor.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
bereda överprövningsärenden,
delta i metodutvecklingsprojekt,
anordna och delta i erfarenhetsseminarier,
upprätta rättslig vägledning och annat handläggningsstöd samt
upprätta förslag till remissyttranden och delta i arbetet med utvärderingar och analyser.
Föredragningar sker vanligen inför en överåklagare eller en vice överåklagare men också inför riksåklagaren eller vice riksåklagaren.
Extern verksamhet som samverkan med andra myndigheter, föreläsningar m.m. förekommer också. Tjänstgöringen är förenad med ett visst resande.
Den aktuella tjänsten har inriktning i första hand på narkotikabrott men också andra ämnen inom arbetsställets arbetsområde.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som är åklagare med god erfarenhet och kompetens. Du har ett brett juridiskt intresse och kunnande och tycker om att arbeta med utvecklingsfrågor. Du bör ha en god analytisk förmåga och vara intresserad av metodutveckling och projektarbete. Vi värdesätter självständighet, initiativkraft och en god förmåga att uttrycka sig muntligen och skriftligen. Du bör kunna företräda Åklagarmyndigheten externt i olika sammanhang.
Det är meriterande om du har omfattande operativ erfarenhet av arbete med ett eller flera av de aktuella brottsområdena. Tidigare erfarenhet av rättslig tillsyn och metodutvecklingsarbete är också meriterande.
Om anställningen
Tjänsten är tidsbegränsad till två år.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Under den tidsbegränsade placeringen tillkommer uppdragstillägg med för närvarande 5000krkr/månad.
Vi ser gärna sökande även från andra delar av landet än det aktuella arbetsstället. Kostnaderna för dubbelt boende och hemresor ersätts enligt myndighetens generella riktlinjer.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.
För att få uppdraget är det ett krav att den sökande innehar en tillsvidareanställning vid Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten eller inom Sveriges domstolar.
I det fall den sökande som får uppdraget innehar en anställning vid Ekobrottsmyndigheten eller inom Sveriges domstolar, tillämpas kollektivavtalad tidsbegränsad anställning (s k meriteringsanställning).
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Välkommen med din intresseanmälan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67