Uppdrag att koordinera och samordna brukarinflytandet, Center mot hemlöshet

Uppdrag att koordinera och samordna brukarinflytandet, Center mot hemlöshet

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelning Boende och Hemlöshet erbjuder i huvudsak alternativa boenden för personer som av olika anledningar saknar förankring på den reguljära bostadsmarknaden. Avdelningens uppdrag är att vara ett stöd till staden i att tillhandahålla boende och arbeta med att minska hemlöshet för hela staden. Utöver olika former av boendelösningar har avdelningen också andra verksamheter som aktivt arbetar med stadens hemlöshetsfrågor där Center mot hemlöshet är en av dessa.

Målet för Center mot hemlöshet är att det ska vara enkelt för den som befinner sig i en hemlöshetssituation att få stöd och hjälp. Man ska kunna vända sig till oss i trygg förvissning om att bli lotsad vidare till rätt stöd. Center mot hemlöshet ska bidra till att förebygga och minska den akuta hemlösheten liksom dess skadeverkningar.

Vi ska nu utöka Center mot hemlöshet och söker en kollega, vars fokus är att i ett samlat grepp öka brukarinflytandet inom avdelningen. Det tillkommande uppdraget handlar om att systematisera och stärka brukarinflytandet inom avdelning Boende och Hemlöshet. Uppdraget är nytt och du kommer få stor möjlighet att tillsammans med enhetschef och kollega, utforma strukturerna för hur uppdraget ska bli utfört. Utöver direkt arbete med brukarna kommer det ligga i ansvaret att också arbeta ur ett strategiskt perspektiv med exempelvis sammanställningar, synpunktshantering och informationsspridning för att dela bilder till beslutsfattare. Du kommer arbeta nära och tillsammans med brukare och fungera som samordnare i möten för exempelvis brukarrevisioner och avdelningens verksamhetsråd.
Det övergripande syftet är att förhindra/minska tiden i hemlöshet, samt att tiden i hemlöshet ska präglas av en känsla av att ha inflytande i sin boendesituation.
En självklarhet är att vi utformar och utvecklar verksamheten tillsammans med dem vi är till för både människor vi möter i våra verksamheter, socialförvaltningarna, idéburen sektor och andra externa samverkansparter.
Center mot hemlöshet består idag av en webbplats samt en besökslokal centralt i Göteborg. En viktig del i uppdraget är att vidareutveckla möten och tillgänglighet för våra brukare samt ta emot besökare i lokalen under våra öppet hus-tider.
Sammantaget befinner sig enheten på en stor utvecklingsresa med potential att kunna nå ut till många som är i behov av oss. Det krävs därmed att du kan se och dela visionen om enheten och kan arbeta i enlighet med denna i både med- och motgångar.



KVALIFIKATIONER
Du behöver ha lång erfarenhet av målgruppen, och det är meriterande om du arbetat både i en myndighetsutövande roll samt i utförarroll.
Du behöver ha en förståelse för olika parters/aktörers uppdrag och en vilja att få fram det bästa som ett samarbete mellan dessa kan ge.
Du behöver kunna arbeta metodiskt och strukturerat på detaljnivån samtidigt som du ska ha förmåga att förhålla dig och arbeta utifrån ett helhetsperspektiv.
Du behöver ha en förmåga att analysera, genomföra, följa upp, planera och utveckla arbetet.
Du behöver kunna uttrycka dig väl både i tal och skrift i olika sammanhang.
Du behöver vara duktig på att nätverka och hitta samverkansmöjligheter med såväl målgruppen i fråga som tjänstepersoner och politiker.
Ditt intresse för människor i allmänhet och personer i en hemlöshetssituation i synnerhet, är en självklarhet för dig.
Du behöver vara väl förtrogen med socialtjänstprocessen.
Du behöver ha god kännedom om hur det är att arbeta i offentlig förvaltning.
Det är av vikt att du uppskattar att arbeta självständigt, har god förmåga och erfarenhet av att samverka med andra aktörer i komplexa frågor.
Du har någon form av högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer är relevant för uppdraget.
Du behöver ha kunskap och erfarenhet av att ha arbetat med hemlöshetsfrågor i staden och förståelse för den problematik som ofta medföljer.
Du behöver ha erfarenhet av socialt arbete inom områdena beroende/missbruk och psykiska funktionsnedsättningar.
Har du tidigare erfarenhet av liknande verksamhet är det meriterande.
Eftersom arbetet ska bedrivas till största delen i den verkliga världen parallellt med den virtuella, behöver du vara bra på bemötande och kommunikation i båda sammanhangen.

Som person är du trygg i dig själv och i din arbetsroll. Humor, flexibilitet och lyhördhet är egenskaper som vi värdesätter högt.

Om du tycker att ovanstående uppdrag låter intressant så vänta inte med att skicka in din ansökan, då intervjuer kommer att ske löpande.

Sammanfattning

Liknande jobb