OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Forssa förskolor är en enhet på tre förskolor; Forssagården, Forssaänggården och Svartnäsgården. Just nu söker vi förskollärare till organisationen.
Förskolorna ligger i närheten av Forssa centrum med bra kommunikationer från Borlänge och Falu centrum.
Vår organisation består av 9 avdelningar där medveten närvaro och tillåtande miljö genomsyrar vår utbildning och undervisning. Du som förskollärare är en som är med och driver utvecklingen av förskolan framåt.
Vi har återkommande nätverksgrupper och kvalitetsgrupp som är en del av vårt systematiska kvalitetsarbete.
Vi söker dig som vill utmana och undervisa barnen och vara en viktig del i deras utbildning.
Vi arbetar utifrån en tydlig pedagogisk deklaration där barnsyn, kunskapssynsyn på lärande alltid är en levande diskussion utifrån läroplanen och aktuell forskning samt vår kvalitetsidé som beskriver hur viktigt en medveten närvaro hos personalen är och att vi har en tillåtande miljö. Vägledande samspel/ ICDP ska genomsyra vår verksamhet. ICDP utgår från barnkonventionen och blir därför ett sätt att förverkliga Barnkonventionen i vardagen. ICDP har som mål att stimulera och utveckla positiva relationer i förskolan/ skolan, framför allt mellan vuxna och barn, men också mellan barn och barn, samt personal emellan. I Forssa förskolor ska alla känna sig välkomna och respekterade. Alla som arbetar har därför ett ansvar till att bidra med ett professionellt och empatiskt bemötande.
Enheten har Edlevo som stöd vad gäller närvaro, barnschema och information kring barn och vårdnadshavare för att underlätta det administrativa arbete.
Vi arbetar i det digitala verktyget Unikum där vi lägger ut dokumentation till vårdnadshavare samt delger dem vad vi arbetar med och synliggör för barnen deras lärande och utveckling. Det pedagogerna skriver i unikum blir också ett lättillgängligt reflektionsverktyg i det systematiska kvalitetsarbetet.
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
Vi ser gärna att du har några år i din roll som förskollärare.
Din roll som förskollärare innebär att du kan driva det pedagogiska arbetet tillsammans med dina arbetskollegor. Du behöver vara strukturerad och kunna planera, genomföra och följa upp flera pågående processer.
Du behöver kunna omsätta teori till praktiskt utövande för att främja barnens utbildning både gällande omsorg till barnen och öka barnens lärande utifrån verksamhetsmålen i förskolans läroplan. Det innebär att du tillsammans med ditt arbetslag utvecklar inspirerande och meningsfulla inlärningsmiljöer i vardagen, genom lek, interaktion, dialog, delaktighet och reflektion tillsammans.
Du möter varje barns behov utifrån deras förutsättningar och kan lyfta fram barnens bästa egenskaper. I din roll som förskollärare blir du barnens förebild så att förskolan blir trygg, rolig och lärande. När barnen slutar hos oss på förskolan så ska dom vara väl rustande för nya utmaningar.
Du kommer även att ansvara för introduktioner, kontakt med vårdnadshavare och följa upp utvecklingssamtal och föräldramöten. Kontakten med barnens familjer blir en självklarhet där du lägger stor vikt på ett förtroendefullt samarbete.
Din barnsyn och ditt förhållningssätt är grunden i att arbeta som förskollärare, därmed läggs det stor vikt på personliga egenskaper.
KVALIFIKATIONER
Legitimerad förskollärare enligt skollagen 2010:800.
-Du har mycket god kunskap i svenska språket, mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
-Du har en god förankring i förskolans läroplan.
-Du är professionell och kan särskilja på privatliv och yrkesprofession. Professionell i mötet med andra människor. Ha en förmåga till ett gott bemötande.
-Du är flexibel, lösningsinriktad och samarbetsvillig både ensam och tillsammans med andra.
-Du har ett starkt intresse, en vilja och engagemang för utveckling och lärande med mål att skapa de bästa förutsättningar för alla barn.
Meriterande:
Du kan hantera data och digitala hjälpmedel. Förskolan arbetar med digitala verktyg för att främja barns utveckling och för att kunna dokumentera förskolans verksamhet. Använder närvarosystemet Edlevo samt följer upp systematiska kvalitetsarbetet i lärportalen Unikum.
Du har kunskaper i TAKK - Tecken som stöd.
ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Du som kallas på intervju ska medföra vidimerade kopior på examensbevis, tjänstgöringsintyg och om legitimation krävs, även denna.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Madsen, enhetschef
0243-745 80
Marienette Larsson Hast
0243-743 60
LR, Sven-Erik Samuelsson
0243-748 33
Lärarförbundet, Klas Holmgren
0243- 745 79
Lärarförbundet, Linda Qvist
0243-738 13
Gertrud Forslund, förskolechef
0243-74 788
Inger Fontin, förskolechef
0243-73 820
Lena Thurin,förskolechef
0243-741 88
Birgitta Kullback,förskolechef
0243-742 10
Irene Strand, personalhandläggare
0243-74 385