OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Nu söker vi drivna uppdragsledare till gruppen Forensiska system vid Polismyndighetens IT-avdelning i Linköping. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet.
Som anställd på Polisens IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång. Polisens IT-avdelning har cirka 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 34 000 medarbetare.
Vi på Forensiska system levererar lösningar utvecklade för forensik som är en del i den brottsutredande verksamheten inom Polismyndigheten. Inom forensiken finns många spännande och unika områden som alla kräver sina egna system och lösningar. Vi arbetar därför med en mängd olika applikationer såsom IT-system till forensiska experter, labbdatasystem inom drog- och dna-analysområdet och stödsystem till forensiska undersökningar av exempelvis brottsplats eller vapen. Vi arbetar nära verksamheten med deras behov i fokus.
Vi ser ett ökat behov av IT-system hos verksamheten och forensik är ett högt prioriterat område där man nu gör stora satsningar i syfte att bekämpa brottslighet. Vi söker därför nu uppdragsledare som kan ansvara för och driva utvecklingen framåt för att möta upp detta behov.
Arbetsbeskrivning
Som uppdragsledare får du ansvara för, driva och samordna utveckling samt implementering av såväl inköpta som egenutvecklade system. I arbetsuppgifterna ingår samverkan med såväl processägare, produktägare och verksamhetsrepresentanter i syfte att säkerställa bästa möjliga behovsfångst, samt verka för korrekt prioritering av utvecklingsinsatser och införanden.
Som uppdragsledare kommer du:
stå i behovsdialog kontinuerligt med verksamheten
genomföra workshops för bland annat kravinsamling och bearbetning
agera rådgivare och expert gentemot verksamheten
förstå, förklara och leda en förändring i en organisation som är stor och komplex
genomföra kravdialoger med leverantörer och följa upp leverantörsavtal
driva arbetet med löpande förbättring och utveckling av rutiner och processer
stödja verksamheten med kunskap, utbildning och rutiner för användandet av de inom området relevanta systemen
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant examen/utbildning, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Minst ett års erfarenhet av att leda, samordna och strukturera uppdrag inom IT, som uppdragsledare eller projektledare med ansvar för förvaltning och utveckling, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenheter av drift- och utvecklingsmiljöer där det ställs höga krav på tillgänglighet och säkerhet
God förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift
God förmåga att uttrycka dig på engelska, både i tal och skrift
Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av införande av IT-system i tät kontakt med verksamhet
Erfarenhet av agila metoder inom IT, exempelvis SCRUM, SAFe, Kanban mm.
Erfarenhet av programmering i t.ex. python eller java
Erfarenhet av Linuxmiljö
Erfarenhet av kravarbete / agera kravställare
Vi söker dig som tar egna initiativ och har förmåga och vilja att driva uppdrag framåt. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samverkar och kommunicerar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Dessutom är du flexibel och lösningsorienterad. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är ansvarstagande, trivs i ett högt tempo samt kan hantera flera parallella spår samtidigt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
SACO tfn 114 14; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Uppdragsledare IT, It-avdelningen, Forensiska system
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 20e januari 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A713.565/2021 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A713.565/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!