Uppdragsledare med kravkompetens

Uppdragsledare med kravkompetens

Arbetsbeskrivning

Sveriges vackraste arbetsplats söker en

 

Uppdragsledare med kravkompetens inom IT



med placering på huvudkontoret i Norrköping

 

Brinner du för att leda och arbeta med uppdrag som omsätter verksamhetens behov till tekniska lösningar så kan detta vara precis det du söker! Här får du chansen att leda och arbeta med uppdrag och utvecklingsinitiativ som ger vår spännande kärnverksamhet lösningar i deras vardag som ger de bästa tekniska förutsättningarna för att till exempel kunna utföra sitt uppdrag att säkert ta fartyg i hamn, planera sin verksamhet, ta betalt och underlätta för sjöfarten att korrekt och enkelt anmäla sig när de anlöper svenskt vatten. Sveriges vackraste arbetsplats är mitt i en förnyelseresa där IT och digitalisering är mycket centralt. Vår vision är högt satt, vi siktar på att bli Sveriges mest utvecklande IT avdelning!

 


Arbetsuppgifter

Du arbetar på en enhet som har ett helhetsansvar för IT-tjänsterna inom verksamhetsområdet Sjöfartsnära tjänster, där bland annat fartygsanmälan, planering av lotsning, betalning m.m. ingår. Helhetsansvar innebär ett ansvar för IT-tjänsten under hela livscykeln, dvs nyutveckling eller införskaffning av tjänst, uppgraderingar, vidareutveckling och avveckling. Tjänsterna är huvudsakligen egenutvecklade.





I rollen som Uppdragsledare med kravkompetens inom IT arbetar du tillsammans med dina kollegor på enheten och i kärnverksamheten. Du ansvarar för att analysera, planera, driva och koordinera IT-nära uppdrag och initiativ inom vårt område. Du stöttar verksamheten ur ett IT-perspektiv och deltar i det löpande arbetet under hela livscykeln av våra IT-tjänster på operativ nivå. Du avlastar också dina kollegor inom enheten med att hålla samman deras behov av information för att göra teamets progress effektiv. Du rapporterar och kommunicerar progress och behov av stöd till dina teammedlemmar, till styrgrupper och till ledningsgrupper. Storleken på uppdragen kan variera och du kan komma att driva några uppdrag parallellt. Dina kunskaper inom kravhantering kommer väl till pass då vi huvudsakligen utvecklar våra egna system och där krav är en nyckel till god kommunikation mellan IT och kärnverksamhet.

 


Vem är du?

För rollen som uppdragsledare med kravkompetens inom IT krävs det att du har:


- Akademisk utbildning inom IT som är relevant för tjänsten alternativt erfarenheter som byggts upp under några års arbete inom IT-området och som vi bedömer likvärdiga

- Utbildning i ledarskap eller projektledning, alternativt har erfarenhet minst 1 år i en liknande ledarroll så som uppdragsledare, teamledare, produktägare eller förvaltningsledare

- Kunskap om vad ett agilt arbetssätt innebär och har erfarenhet att arbeta i team

- Arbetat minst 2 år med krav inom systemutveckling

- Goda kunskaper i att uttrycka dig på svenska och engelska, i såväl tal som skrift

 


Det är meriterande om du har följande erfarenhet:


- Arbetslett utvecklingsinitiativ med egenutvecklade systemlösningar

- Arbetat som kravledare, det vill säga varit sammanhållande för flera kravhanterare inom en organisation

- Arbetat med processer inom krav eller systemutveckling


Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker dig som kan driva och leda arbeten framåt med leveransfokus, självständigt och tillsammans med andra, därför är samarbetsvilja och god kommunikation viktiga egenskaper. Du har ett coachande förhållningssätt i ditt ledarskap och delar med dig av dina kunskaper, samt hanterar dina åtaganden strukturerat med ett agilt mindset.





Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.





Varför ska du välja Sjöfartsverket?

Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.





Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.

 


Hur och när?

Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast enligt överenskommelse. Intervjuer planeras att genomföras under slutet av maj månad.

 


Upplysningar

Enhetschef Henrik Manfred, e-post henrik.manfred@sjofartsverket.se

 


Fackliga företrädare

Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.

 


Ansökan

Registrera din ansökan senast den 11 maj 2023, ange diarienummer 23-02333 på din ansökan.

 


Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöfartsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2023
  • Ansök senast: 11 maj 2023

Liknande jobb