OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IT-avdelningen blir en gemensam avdelning inom Polismyndigheten. IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten.
I uppdraget ingår också att samverka i tekniska frågor med andra rättsvårdande myndigheter inom landet, främst genom det så kallade RIF-samarbetet (rättsväsendets informationsförsörjning) samt att aktivt bidra till det rättsvårdande arbetet inom EU.
Avdelningen ansvarar för att utveckla, förvalta och sköta drift av samtliga Polisers IT-system och därtill hörande IT-infrastruktur samt för att införskaffa IT-system och it-applikationer och införa dem i Polismyndighetens verksamhet. I uppdraget ingår också ett funktionsansvar för den del av säkerhets- och verksamhetsskyddet som omfattar it- och informationssäkerhet samt signalskydd.
ARBETSUPPGIFTER
Som anställd hos oss kommer du vara placerad i ett litet men engagerat team tillsammans med två produktspecialister. Teamet ansvarar för att förvalta Polismyndighetens samarbetsplattformar och att bidra med metodstöd för IT-utveckling. I ditt arbete som uppdragsledare på Polismyndighetens IT-avdelning kommer du stötta metodstödsgruppens arbete att införa samarbetsplattformar för de polisiära verksamheterna men även andra utvecklingsuppdrag inom sektionens övriga grupper vilka ansvarar för att leverera förmågor bland annat inom mobila applikationer, GIS, beslutssystem samt integrationslösningar.
I ditt arbete som uppdragsledare hos oss arbetar du tillsammans med engagerade och agila team där ditt ansvar bland annat kommer innebära följande:
• Du arbetar nära produktägaren.
• Du genomföra workshops och leder möten.
• Du samverkar med verksamheten som representeras av processägare och poliser från landets alla regioner. Samverkan sker även med andra
myndigheter och leverantörer.
• Du bedriver förändringsarbete på lång och kort sikt utifrån verksamhetens behov.
• Du ansvarar för att leveranser sker i tid och med kvalitet.
• Du planerar och administrerar fortlöpande arbetet och ansvarar för att rätt information når rätt grupper.
• Du dokumenterar arbetet samt upprättar rutiner och beskrivningar.
• Vid behov koordinerar och samordnar du arbetet mellan olika grupper på IT-avdelningen och
i verksamheten.
• Du stöttar i arbete inom upphandling och kravställning.
Polismyndighetens IT-avdelning arbetar enligt moderna agila principer där alla är aktivt med och bidrar till vår utveckling av arbetssätt och metodik. Vi jobbar nära verksamheten och det är viktigt att ha god förståelse för hur polisen arbetar och vilka behov de har varför du kommer att få möjlighet till studiebesök och verksamhetspraktik i den operativa polisverksamheten.
Arbetet kommer ställa krav på regelbundna resor till Stockholm, då ditt arbete kommer att innebära ett tätt samarbete med många olika grupper inom IT. Majoriteten av grupperna inom IT sitter idag placerade på Kungsholmen, Stockholm.
KVALIFIKATIONER
KRAV - Skallkrav
• Akademisk examen på minst kandidatnivå inom systemvetenskap, datavetenskap eller
motsvarande relevant examen.
Alternativt motsvarande förvärvad kunskap, som minst fem års erfarenhet av arbete inom
IT eller erfarenhet som
Polismyndigheten bedömer vara relevant.
• Har under de senaste fem åren minst två års erfarenhet av att leda komplexa IT-uppdrag.
• Har under de senaste fem åren minst två års erfarenhet av kravarbete och
systemförvaltning inom IT.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Meriterande - Meriterande - viktig
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av teamledning.
• Erfarenhet av projektledning inom IT alternativt teknisk projektledning.
• Erfarenhet av JIRA och Confluence eller liknande samarbetsplattformar.
• Erfarenhet av att arbeta agilt.
• Har erfarenhet av att arbeta på ett större företag eller myndighet.
• Har kunskaper gällande offentlig upphandling.
Personliga egenskaper - Meriterande - viktig
Vi söker dig som:
• Har en personlig mognad
• Är självgående och ansvarstagande
• Är flexibel, lösningsorienterad och förändringsbenägen
• Har en god samarbetsförmåga
• Är strukturerad
• Är kvalitetsmedveten
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Norrköping
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Björn Linder
010-56 34930
gruppchef, Klientgruppen Kalle Halvarsson
010-56 34778
sektionschef Klient och server Johan Hansson
010-56 38939
Gruppchef Niclas Åhlander
010-56 389 37
Sektionschef Rikard Gunzenheimer
010-562 80 63
SEKO Lotta Hyltenfeldt
010-56 379 35
Cecilia Welin
010-5635270
Gruppchef Anton Berglie
010 563 46 81
Gruppchef Margona Åhman
010-56 41 465
Gruppchef Veronica Winterman
010-56 416 37