OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en upphandlare med inköpskompetens
Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) är en expert och servicemyndighet under Landbygdsdepartementet. SVA:s verksamhetsidé är att främja djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och kunskapskommunikation. Verksamheten är bred och mångsidig och finansieras genom anslag, bidrag och en betydande andel uppdragsverksamhet. SVA har cirka 400 anställda och är beläget på Ultunaområdet, Uppsala. Vi har många veterinärer, biomedicinska analytiker och forskare men också ett flertal andra yrkeskategorier som behövs för att få en större organisation att fungera väl.
SVA har idag en central inköps/upphandlingsfunktionen som består av 3 personer och ingår i myndighetens verksamhetsstöd. Vi ansvarar för alla upphandlingar och inköp till myndigheten. Vi arbetar även med införandet av e-handel. Vi använder oss av eBuyer som ingår i vårt affärssystem IFS.
Tjänsten är ett vikariat på heltid under cirka ett år då en av våra medarbetare går på föräldraledighet i början av 2014.
Dina arbetsuppgifter
Rollen som upphandlare är ett självständigt och affärsmässigt arbete med verksamhetsfokus. Arbetet sker i nära samarbete med uppdragsgivaren och du ansvarar för hela upphandlingsprocessen, såsom att utforma förfrågningsunderlag, välja utvärderingsmodell, annonsera och säkerställa att utvärderingen följer kraven i förfrågningsunderlaget. Du säkerställer att processen ger optimal affärsnytta och inte sker i strid med upphandlingsregelverket LOU.
I tjänsten ingår även att vara operativt verksam i den löpande inköpsverksamheten där även orderläggning förekommer. Vi arbetar med införandet av e-beställningar och här blir du en nyckelperson i det fortsatta arbetet. Arbetet med e-handel sker i nära samarbete med ekonomiavdelningen och vårt centralförråd.
Vi söker dig som
Har erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera upphandlingar. Har intresse av att utveckla inköpsprocesser och verktyg som stöder effektiva inköps- och upphandlingsprocesser, har en hög IT-mognad samt förmåga att uttrycka dig lättförståligt i tal och skrift
Utbildning/erfarenhet
Relevant högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi alternativt eftergymnasial inköpsutbildning eller annan för tjänsten lämplig utbildning.
Kunskap och erfarenhet av LOU är särskilt meriterande och
arbetslivserfarenhet av att arbeta med e-handelssystem är ett plus.
Personliga egenskaper
Som person är du driven och självgående. Du har hög social kompetens och är serviceinriktad då du kommer att ha många kontakter både internt med beställarna och externt med våra leverantörer
Frågor om tjänsten besvaras av inköpschef Birgitta Gustin och personalspecialist Elisabeth Wilhelmsson, facklig företrädare för SACO är Magnus Thelander och för ST Lena Grandin. Samtliga nås via SVA:s växel, telefonnummer 018-67 40 00.
För mer information och för att söka se www.sva.se/lediga-jobb
Välkommen med din ansökan senast den 4 november 2013.