OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upphandlingsenheten ansvarar för att det finns ramavtal för de varor och tjänster som köps in av samtliga sektorer inom kommunen. Tillsammans med verksamheterna på olika sektorer leder Upphandlingsenheten upphandlingsprocessen avseende sektorsspecifika ramavtal, objektsspecifika upphandlingar samt förnyade konkurrensutsättningar. Enheten arbetar även med utbildning internt.
Du kommer att ingå i ett team av engagerade och kunniga kollegor, där alla har stort fokus på verksamhetens uppdrag och utveckling. Vi har en prestigelös kultur med hög grad av samverkan och erfarenhetsutbyte. Vi har årsarbetstid, och du har därför möjlighet att själv planera din arbetstid utifrån vad som är bäst för verksamheten.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som upphandlare erbjuds du ett stimulerande och omväxlande arbete med många kontakter internt och externt. Arbetet är självständigt i nära samarbete med andra medarbetare inom kommunens verksamheter. Arbetsuppgifterna ger ett helhetsperspektiv, där du blir en central person i arbetet. Det ställer krav på integritet, projektledarskap och noggrannhet. Du kan agera affärsmässigt, utan att ge avkall på kommunens mål och förutsättningar.
Du kommer att genomföra upphandlingar för kommunens verksamheter, främst inom vård och omsorg. Det avser alla typer av upphandlingar. Arbetet omfattar hela processen från framtagande av kravspecifikation och upprättande av upphandlingsdokument till förvaltning av avtal. Råd och stöd i inköps- och upphandlingsfrågor ingår också samt att hålla utbildning internt.
KVALIFIKATIONER
Rollen som upphandlare ställer krav på att du kan arbeta självständigt och driva dina egna ärenden. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, speciellt då du har flera projekt pågående samtidigt. Vidare har du en god analytisk förmåga, strukturerat arbetssätt samt har förmåga att arbeta utvecklingsinriktat. Du är utåtriktad och trivs med många kontakter och är kommunikativ både i tal och skrift. Att bidra till ett gott samarbete både internt och externt är av stor vikt.
För tjänsten krävs det att du har:
• Akademisk examen, eller annan eftergymnasial utbildning, med inriktning mot upphandling/inköp eller annan relevant utbildning.
• Dokumenterad arbetslivserfarenhet av att arbeta som upphandlare.
• Erfarenhet av att leda både stora och små upphandlingsprojekt.
• Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Det är meriterade om du har:
• Arbetat med upphandlingar inom vård och omsorg och är förtrogen med lagen om offentlig upphandling och lagen om valfrihetssystem
• Kunskap och erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation
• Erfarenhet av avtalsförvaltning eller avtalsuppföljning.
• Arbetat i upphandlingsverktyget Visma Tendsign
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
I kommunens vision genomsyrar ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.