OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillträdesdag: Snarast eller enligt överenskommelse Lunds universitet är ett av Europas ledande universitet.Här förenas tradition med dynamisk utveckling och spetskompetens.Närmare 38 000 studenter läser vid universitetet, som har ca 5 300 anställda främst i Lund, Malmö och Helsingborg. Universitetets inköpsarbete är inne i ett utmanande utvecklingsarbete då vi bl.a. håller på med att implementera ett system för elektroniska inköp/beställningar och har börjat använda ett elektroniskt upphandlingssystem.Universitetets upphandlingar vänder sig i allt större utsträckning mot den internationella leverantörsmarknaden.De totala årliga inköpen av varor och tjänster uppgår till mer än 1 miljard kronor och verksamheternas behov sträcker sig över ett brett spektrum, omfattande exempelvis upphandling av flygsimulatorer, avancerad forskningsutrustning och blodanalystjänster.Upphandlingarna, som avser såväl ramavtal som enskilda köpeavtal, genomförs i projektform.Befattningen är placerad vid Inköp och Upphandling, universitetets centrala upphandlingsfunktion som består av sju personer.Rekryteringen avser en ersättare för en medarbetare som går i pension efter årsskiftet. Dina arbetsuppgifter Som upphandlare arbetar du till stor del som internkonsult med upphandlingsprojekt för de olika verksamheterna, svarar för gemensamma ramavtal och deltar i utformningen av strategier för olika inköpsområden.Tillsammans med dina kollegor, ger du stöd och service åt universitetets olika verksamheter.Då en stor del av universitetets upphandlingar under tröskelvärdet sker decentraliserat ute på institutionerna är rådgivning, information och utbildning av universitetets anställda inom ämnesområdet ett växande arbetsområde.Detta är en viktig del av arbetet vilket syftar till att institutionernas anställda självständigt ska kunna handlägga upphandlingar på ett affärsmässigt och korrekt sätt.I arbetet ingår även uppföljning och analys av genomförda upphandlingsprojekt.Din bakgrund Vi ser gärna att du har .Utbildning på högskolenivå, KY-utbildning eller motsvarande, inom exempelvis ekonomi, juridik, marknadsföring eller teknik .Inköps-/upphandlingsutbildning och/eller flerårig erfarenhet från operativt inköps-/upphandlingsarbete i större organisation eller myndighet .Mycket goda språkkunskaper i tal och skrift i svenska och affärsengelska och erfarenhet av internationella avtal .Kännedom om lagen om offentlig upphandling (LOU) .Erfarenhet av att använda affärssystem som stöd i arbetet .Erfarenhet av att medverka i och driva projekt Eftersom verksamheternas behov sträcker sig över ett brett spektrum är vi öppna för sökanden med olika kompetenser.Det kan även finnas möjlighet till specialisering inom gruppen beroende på individuell kompetens.Egenskaper Du är utåtriktad, handlingskraftig, serviceinriktad, resultatorienterad och kan arbeta såväl i grupp som enskilt.Vi har börjat utreda hur upphandlingsverksamheten bäst ska bedrivas i framtiden.Det är därför viktigt för oss att du är flexibel i din yrkesroll och beredd att använda din kompetens på olika sätt efterhand som verksamheten utvecklas och förändras.Det kommer givetvis att ges tillfällen till kompetensutveckling.För den som tycker om utmaningar och möjligheten att få vara med och påverka sitt framtida arbetssätt är detta en ypperlig möjlighet.