OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upphandlingscentrum Upphandlingscentrum inom Landstinget i Östergötland ansvarar för landstingets samtliga upphandlingar av varor, utrustning, tjänster och entreprenader för hälso- och sjukvård, tandvård, IT-verksamheten och fastigheter.Enheten är landstingsledningens expertresurs och fungerar som en konsultativ, strategisk resurs för hela landstinget i upphandlingsfrågor.Den totala upphandlingsvolymen är cirka 2 miljarder kronor per år.Upphandlingarna omfattar såväl ramavtal som enskilda investeringsärenden.Inom upphandlingsområdet ingår förutom upphandlingar även att vara kommersiell rådgivare till landstingets verksamheter.Upphandlingarna baserar sig på välgrundande kravspecifikationer och beslutsunderlag och sker i samråd med uppdragsgivare samt teknisk och medicinsk expertis. Vi söker erfaren upphandlare inom upphandlingsområdet tjänster.Dina arbetsuppgifter Är att i nära samarbete med olika uppdragsgivare och expertgrupper genomföra kvalificerade upphandlingar av tjänster, samt utformande av avtal för dessa. Som upphandlare svarar du för hela upphandlingsprocessen, det vill säga förstudieprocess, anbudsförfrågan, utvärdering, förhandling, avtal med leverantörer och uppföljning av avtal.Du ansvarar för att samordna kontakt med flera aktörer: användarna, sakkunniga, leverantörer, kollegor med mera.Sammantaget är din roll som upphandlare mycket central.Du skall vid behov även genomföra upphandlingar inom andra produktområden än dina egna och vara rådgivare för verksamheten i upphandlingsfrågor. Din kompetens Tjänsten innebär att du har ett mycket brett kontaktnät framför allt internt inom Landstinget i Östergötland samt med leverantörer och i viss utsträckning med andra offentliga aktörer.Du skall därför vara en öppen och utåtriktad person som har lätt för att samarbeta.Du har även hög servicegrad, är självgående samt styrs av etik och värderingar som är avgörande för ditt arbete.Upphandling sker enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU), varför vi ser att du har god kompetens om lagen.Du har även: adekvat utbildning på högskolenivå, till exempel inom juridik, ekonomi, logistik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, exempelvis certifierad upphandlare flera års erfarenhet av offentlig upphandling och förhandlingar god erfarenhet av arbete med IT-lösningar förmåga att driva upphandlingsprojekt från uppdragsstart till undertecknade avtal ett uttalat intresse för affärer och är van att arbeta strukturerat och flexibelt. Det är meriterande om du har erfarenheter från arbete med upphandlingar som lyder under Lagen Om Vårdval (LOV).Du kommer som upphandlare i kontakt med både svenska och utländska anbudsgivare och leverantörer, samt med myndigheter och landstingets verksamheter.I och med det skall du ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift såväl i svenska som i engelska språket.Körkort är önskvärt. Märk ansökan med referensnummer Upph 2010-02.