OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med det viktigaste och vara med och ta ansvar för framtiden? Hos oss får du ca 2 400 arbetskamrater som alla jobbar med att utveckla Arvika kommun. Kommunen är den näst största i Värmland med omkring 26 000 invånare.
Beskrivning
Ekonomistabens upphandlingsenhet, som är gemensam för Arvika och Eda kommuner, har uppdraget att genom upphandlingar medverka till att politiska mål och verksamhetsmål förverkligas.
I rollen som upphandlare hos oss skapar du genom upphandlingsprocessen värde för medarbetarna i deras arbete och för medborgarna i deras vardag, idag och i framtiden.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ha en självständig projektledarroll vilket innebär att du leder, planerar och genomför upphandlingar samt större avrop enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingarna avser både ramavtalsupphandlingar och specifika köp av varor, tjänster och entreprenader.
Upphandlingarna görs åt både Arvika och Eda kommuner inklusive de kommunala bolagen. Arbetet omfattar hela kedjan, alltifrån att stötta de olika verksamheterna när de gör förstudier, behovsanalyser och marknadsanalyser, till upphandling, avtalsskrivning, avtalsförvaltning och avtalsuppföljning. Affärsmässiga leverantörskontakter ingår också i uppdraget. Upphandlingarna sker i samarbete med andra kollegor internt och ibland med upphandlare i andra kommuner.
Upphandlingsenheten genomför utbildning för nyanställda i Arvika och Eda kommuner. Att genomföra utbildning i "Inköpskörkort" ingår därför också i arbetsuppgifterna.
Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen eller eftergymnasial utbildning inom ett för uppdraget relevant område såsom ekonomi, juridik, inköp, entreprenadrätt eller annan utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms som likvärdig. Du bör ha goda juridiska kunskaper i LOU. Utbildning som certifierad alt. diplomerad upphandlare enligt LOU är meriterande.
Du får gärna vara i början av din karriär inom inköp och upphandling. Kunskap och erfarenhet av projekt- och/eller processledning är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet från kommunal verksamhet. Erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete genom att ha genomfört egna ramavtals- varu- och tjänste- och entreprenadupphandlingar är också en merit.
Vi förutsätter att du är en van användare av Office-paketet och andra digitala verktyg. Du får gärna ha kunskaper i IT-stöd för upphandling (vi använder i dag TendSign).
Du har ett intresse för hur verksamhet och upphandlingsprocessen samspelar för att uppnå goda resultat och har också en förståelse och kan tillämpa affärsmässiga principer på ett bra sätt. Du har ett strategiskt angreppssätt på frågor och tänker gärna nytt. Det förväntas att du är en trygg och stabil person som kan stå för dina beslut. Du ska även vara serviceinriktad, arbeta strukturerat och självständigt och ha god samarbetsförmåga samt kommunicera både muntligt och skriftligt på ett tydligt sätt med god språklig förmåga.
Resor i tjänsten förekommer då tjänstgöring sker i båda kommunerna. B-körkort är ett krav.
Övrigt
Arvika kommun samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.