OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Sju av åtta kommuner inom Jämtlands län samarbetar inom upphandling via ett gemensamt upphandlingskontor. Upphandlingskontoret finns i Östersund och upphandlar ramavtal för varor och tjänster som de samverkande kommunerna har behov av. Kontoret styrs politiskt via Gemensam nämnd för upphandlingssamverkan (GNU). Upphandlingskontoret gör även upphandlingar på uppdrag, det kan vara varor och tjänster som är specifika för någon förvaltning inom någon av kommunerna. Du kommer arbeta tillsammans med 8 kollegor med arbetsplats centralt i Östersund"
Vi söker dig som har ett stort intresse för inköps- och upphandlingsfrågor!
Att arbeta som upphandlare hos oss är utvecklande och varierande och innebär att i nära samverkan med våra beställare professionellt och affärsmannamässigt genomföra upphandlingar inom många olika områden. Arbetet innefattar att säkerställa att varor och tjänster upphandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Du kommer självständigt att ta fram upphandlingssunderlag och göra utvärderingar i samråd med beställare inom din kategori. Vidare är uppföljning och förvaltning av avtalen viktiga delar i ditt arbete. Vi arbetar även på uppdrag som konsulter ute i de olika kommunerna vilket innebär många kontaktytor både internt och externt.
För att lyckas i ditt arbete och bli en skicklig upphandlare är det viktigt att du är nyfiken och intresserad av vad andra gör, av andras arbete och drivkrafter. Du har därför ett intresse och förståelse för hur verksamhet och inköpsprocessen samspelar för att uppnå goda resultat.
Östersunds kommun kan erbjuda en stimulerande arbetsmiljö med bra villkor och med stora möjligheter till kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, förmånsportal, pensionsrådgivning och företagshälsovård.
Du har akademisk examen eller eftergymnasial utbildning inom ett för uppdraget relevant område såsom ekonomi, juridik, inköp, entreprenadrätt, eller annan utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms som likvärdig. Meriterande .Erfarenhet av arbete med offentlig upphandling och vana av upphandlingsverktyget tendsign. .Erfarenhet av att leda utbildningar eller tala inför större grupper. .Erfarenhet av att arbeta konsultativt och i projektform. .Vi söker naturligtvis också dig som har en pågående eller avslutad YH-utbildning med inriktning offentlig upphandling/Strategiskt inköp
Kunskap och erfarenhet av projekt- och/eller processledning är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet från kommunal verksamhet.
Vi erbjuder mycket goda möjligheter till kompetensutveckling inom upphandlingsområdet. Körkort för bil krävs då tjänsten omfattar hela länet och resor ingår som en naturlig del i arbetet. Dina personliga egenskaper är viktiga för att bidra till en positiv utveckling av vår verksamhet. Som person är du saklig, tar ansvar och du trivs i att arbeta tillsammans med andra människor samt är lyhörd och har hög integritet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper
Vi vill att du är driven och utvecklingsinriktad, vilket betyder att du ständigt utvecklar ditt och vårt arbete. Du arbetar strukturerat och självständigt, men med god samarbetsförmåga. Du har ett strategiskt angreppssätt på frågor och tänker gärna nytt. Du kommunicerar, både muntligt och skriftligt, på ett tydligt sätt med mycket god språklig förmåga.
Vi förutsätter att du är en van användare av Office-paketet och andra digitala verktyg. Du får gärna ha kunskaper i IT-stöd för upphandling, vi använder Tendsign.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju. Urval kommer ske löpande.
Provanställning i 6-månader kan komma att tillämpas.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.