OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla vår organisation? Är du intresserad av att arbeta med ständiga förbättringar och bygga effektiva processer? Ser du möjligheter i utmaningar? Om du nickat ja tre gånger, då kan du vara den vi söker!
Arbetsuppgifter
Ditt huvudsakliga fokus kommer ligga på upphandlings- och inköpsfrågor.
Du arbetar självständigt och affärsmässigt med verksamhetsfokus vid kommunens anskaffningar.
Tjänsten innebär bland annat att du arbetar systematiskt och strategiskt med hela anskaffningsprocessen. Detta omfattar allt från marknadsanalys, upprättande av upphandlingsdokument tillsammans med kravställare, publicering av upphandling, utvärdering, avtalstecknande, avtalsuppföljning och avtalsförvaltning.
Upphandlarfunktionen består av två upphandlartjänster. Tillsammans kommer ni utveckla processerna inom upphandlingsområdet.
Utöver din upphandlarkollega kommer du att ha ett tätt samarbete med upphandlingsfunktioner i andra kommuner och organisationer. Vår föränderliga omvärld innebär att du blir delaktig i att skapa dynamiska samarbeten och arbetssätt utifrån de möjligheter och förutsättningar som uppstår.
Förutom utveckling av våra processer kommer du vara ett stöd till våra chefer och inköpsberättigade i det löpande arbetet med upphandlingar och inköp.
Att hålla utbildning inom området är självklart.
Du tillhör ekonomiavdelningen som är organiserad under kommunstyrelseförvaltningen.
Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning, med fördel inom juridik, statsvetenskap, ekonomi eller annat relevant område, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig. För tjänsten behöver du ha några års erfarenhet och goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU) och dess tillämpning. Om du har erfarenhet av upphandlingar kopplat till entreprenadområdet och/eller relevanta erfarenheter från byggbranschen är detta ett stort plus.
Då arbetet är serviceinriktat och innebär många kontakter, både inom och utanför organisationen, krävs det att du har en pedagogisk ådra och god kommunikationsförmåga.
Du måste ha ett intresse för utvecklingsfrågor och tycka att det är stimulerande med förbättringsarbete.
Vi är en liten och tätt samarbetande ekonomiavdelning och det är av yttersta vikt att vi som grupp fungerar bra tillsammans. Därför är dina personliga egenskaper minst lika viktiga som din formella kompetens. I rekryteringen kommer vi därför lägga stor vikt vid personlig lämplighet. För att beskriva hur du behöver vara för att passa in i vår grupp har vi valt ett antal beskrivande ord. Vår bild är att du behöver vara prestigelös och lyhörd, social och stresstålig med kunden i fokus, samt gilla utmaningar.
Då din roll som upphandlare kommer vara både konsultativ och granskande är det även viktigt att du som person har integritet och att du har förmågan att inta ett opartiskt förhållningssätt.
Vad erbjuder vi?
Förutom att du kommer bli medlem i ett fantastiskt bra team, så kommer du få vara med om en mycket spännande utvecklingsresa. Kommunen kommer inom en snar framtid påbörja och implementera en ny visions- och målstyrningsmodell, där du kommer bli en viktig medspelare. Inom ekonomiavdelningen kommer vi fortsatt arbeta med digitalisering av våra processer, där du med dina erfarenheter, tankar och idéer kommer bli involverad.
I dagsläget med rådande restriktioner sker en stor del av arbetet i virtuella team på distans, vi ser att dessa arbetsformer kommer att bli en naturlig del av din vardag även framgent.
Du kommer att få tillgång till en förmånsportal, där vi som anställda kan ta del av en stor mängd erbjudanden, som t ex bra rabatter på friskvård. På tal om friskvård så har vi även ett friskvårdsbidrag. Tycker man om kaffe eller te, så kan det nämnas att vi bjuds på detta.
Eftersom utveckling är ett normalläge hos oss, så kommer du erbjudas en individuell utvecklingsplan, för att möjliggöra dels organisationens och verksamhetens positionsförflyttning samt din personliga utvecklingsresa kopplad till din karriärsmålbild.
Detta är en tillsvidaretjänst på heltid som påbörjas så snart möjlighet ges.
Sista ansökningsdag är 2021-01-17. Vi tillämpar intervjuer löpande under ansökningstiden varav tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan!
Under rekryteringsprocessen undanber sig Markaryds kommun kontakt med mediesäljare, rekryteringskonsulter och liknande.
Markaryds kommun i södra Småland på gränsen till Skåne är en välskött kommun med god ekonomi. Lånefinansieringsgraden är låg och bland annat har medel avsatts som fullt ut täcker kommunens framtida pensionskostnader. Markaryds kommun ligger för fjärde året i rad i toppen i Svenskt näringslivs undersökning om landets bästa företagsklimat. I Markaryd arbetar vi med ett tydligt medborgarperspektiv och samverkar i stor utsträckning tillsammans med den ideella sektorn och näringslivet i vårt utvecklingsarbete.