OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du sinne för goda affärer?
Till vår Upphandlingsenhet söker vi nu en engagerad upphandlare.
Vi erbjuder ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Du erhåller kontinuerlig kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av processerna inom upphandling.
Om tjänsten
I uppdraget som upphandlare kommer du att både självständigt och i team ansvara för hela upphandlingsprocessen, från förfrågningsunderlag till beslut och avtal samt utvärdering och uppföljning. Upphandlingarna är av skiftande karaktär och omfattar många spännande och intressanta områden, exempelvis lokalvård, varu- och tjänster samt entreprenader.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvara självständigt för upphandlingar av i första hand varor och tjänster
• arbeta med allt från inledande behovsanalys och diskussion med beställare till upprättande och uppföljning av avtal
• stödja och vägleda våra beställare i upphandlings- och avtalsfrågor samt medverka i informations- och utbildningsinsatser till verksamheterna
• utgöra en rådgivande roll gentemot verksamheterna vid tolkning och tillämpning av kommunens avtal
Kompetenskrav
• akademisk examen gärna inom ekonomi eller juridik alternativt YH-utbildning mot offentlig upphandling, alternativt annan för tjänsten relevant utbildning/arbetslivserfarenhet
Som person är du affärsmässig och har en god förståelse för långsiktiga affärer. Du är självgående men kan även arbeta teambaserat, är proaktiv och drivande vilket innebär att du tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och når uppsatta mål.
För att passa i rollen behöver du vara noggrann, ha en god analytisk förmåga samt ha erfarenhet och förståelse för hur kvalitetssäkringsprocesser fungerar. Arbetet ställer krav på att du på ett tydligt sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har lätt för att samarbeta med beställare från olika kompetensområden. Som kommunens representant gentemot leverantörer har du även en hög integritet för att avtalen följs. Givetvis ska du även vara engagerad och aktivt delta i utvecklingsarbete.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av att yrkesmässigt genomföra hela upphandlingsprocessen enligt LOU/LUF som upphandlare, anbudsgivare eller köpare
• erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av att utbilda/informera i upphandlingsfrågor
• erfarenhet av lokalvårdsupphandlingar
• erfarenhet av entreprenadsupphandlingar
• erfarenhet av inköp och varuflöden
• god kunskap om LOU/LUF
• god kunskap om ABT, AB04, ABK och AMA
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Befattningen kommer att vara placerad på ekonomiavdelningen som ger stöd inom inköp, ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 100 medarbetare. Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete där vi ser över processer, rutiner och roller. Syftet är att digitalisera, automatisera och standardisera arbetet inom hela inköps- och ekonomiprocessen för att frigöra ytterligare tid till analys, lednings- och beslutsstöd. Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 5 april.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67