OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.se
Vi söker upphandlare som vill vara med och göra skillnad!
Enheten för ekonomistyrning ansvarar för att myndigheten har en väl fungerande och sammanhållen verksamhetsstyrning, ekonomiförvaltning och inköpsorganisation.
Enheten ansvarar för att utveckla, driva och ge metodstöd inom verksamhetsplanering, upphandling, finansiell uppföljning, redovisning, rapportering och intern kontroll. Enheten har nio medarbetare, leds av en enhetschef och är en av fyra enheter på avdelningen för Kommunikation och verksamhetsstyrning. Du kommer att ingå i ett team med upphandlingsjurist, controllers och ekonomer. SI arbetar i ett internationellt sammanhang med kontor i Stockholm och Paris och en verksamhet som spänner över hela världen.
Nu söker vi en upphandlare med arbetsuppgifter inom ramavtalsupphandlingar, avrop, direktupphandlingar och systemförvaltning. Som handläggare inom arbetsområdet kommer du att samarbeta med och stödja organisationens medarbetare och chefer i deras inköps- och upphandlingsarbete. SI verkar internationellt och våra upphandlingar genomförs inom tjänste- och IT området kan ske både på svenska och engelska.
Anställningen är en tillsvidareanställning med start så snart som möjligt enligt överenskommelse.
Rollen
Tjänsten innefattar arbetsuppgifter inom upphandlingsområdet, du förväntas att självständigt kunna genomföra ramavtalsupphandlingar inom varierande tjänsteområden, ge stöd till medarbetare i avropsprocesser och direktupphandlingar. Du medverkar i genomförandet av komplexa och större upphandlingar och bereda upphandlingsdokument. SI använder digitala upphandlingsverktyg och är i processen att införa e-handel, du behöver därför känna dig trygg i att arbeta i den kontexten.
I rollen som upphandlare kommer du tillsammans med resten av teamet att bidra till utveckling av inköpsprocessen, införande av e-handel, förbättrad avtalshantering och avtalstrohet.
Vi söker dig med goda kunskaper inom upphandling, som är trygg med att arbeta självständigt inom egna upphandlingsprojekt, samt vägleda medarbetare/beställare i avropsprocesser från SI:s ramavtal och statliga ramavtal. För att lyckas i rollen behöver du ha ett konsultativt arbetssätt, gilla att samarbeta och att ha många kontaktytor – både internt och externt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Flerårig erfarenhet av att arbeta med upphandlingar inom offentlig sektor
• Erfarenhet av att genomföra upphandlingar i digitala upphandlingsverktyg
• Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
Det är dessutom meriterande om du har:
• Goda kunskaper inom upphandlingslagstiftningen
• Goda kunskaper i M365 och MS Excel
• Erfarenhet och kunskap om avtalsuppföljning och förnyad konkurrensutsättning
• Erfarenhet av att arbeta i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign
Som person är du självgående, noggrann och innovativ. Du kan kombinera att arbeta både självständigt och tillsammans med övriga i teamet. Du är ansvarstagande, har ett lösningsorienterat förhållningssätt och har med dig beställarens perspektiv i arbetet. Du trivs med arbetsuppgifter som är av varierande karaktär och deltar gärna i flera inköpsprocesser samtidigt. Du tycker om att utmana och utveckla dig själv. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varaktighet och tillträde
Anställningen är tillsvidareanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning inom myndigheten blir handläggare.
Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Helmeborn. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-10-30 via vårt rekryteringssystem!
Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalsprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. Som en del av urvalsprocessen kan arbetsprov begäras in.
Varför jobba hos oss?
Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en modern, flexibel och innovativ myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.
Därtill erbjuder vi moderna tillgängliga lokaler, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.