Upphandlare

Upphandlare

Arbetsbeskrivning

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.seVi söker upphandlare till en spännande myndighet med ett internationellt uppdrag! 
Svenska institutet söker nu en upphandlare med arbetsuppgifter inom ramavtalsupphandlingar, avrop, direktupphandlingar och systemförvaltning. SI verkar internationellt och våra upphandlingar genomförs inom tjänste- och IT-området och kan ske både på svenska och engelska. 

Tjänsten är placerad på Enheten för ekonomistyrning som ansvarar för att myndigheten har en väl fungerande och sammanhållen verksamhetsstyrning, ekonomiförvaltning och inköpsorganisation. Enheten har tio medarbetare, leds av en enhetschef och är en av fyra enheter på avdelningen för Kommunikation och verksamhetsstyrning. Du kommer att ingå i ett team med upphandlingsjurister, upphandlare, controllers och ekonomer. SI arbetar i ett internationellt sammanhang med kontor i Stockholm och Paris och en verksamhet som spänner över hela världen. 

Tjänsten innefattar arbetsuppgifter inom upphandlingsområdet, så som att självständigt genomföra direktupphandlingar och ge stöd till medarbetare i olika upphandlingsprocesser. Du medverkar även i genomförandet av komplexa och större ramavtalsupphandlingar inom varierande tjänsteområden som kommunikation mot internationella målgrupper, marknadsföringsmaterial till ambassader och konsulat, konsulttjänster och digitala lösningar. 

I rollen som upphandlare ingår även


• att hantera medarbetarnas frågor i SI:s funktionsbrevlådor 
• att publicera och hålla upphandlade avtal uppdaterade i en avtalsdatabas 
• att ta fram underlag för spendanalyser 

SI använder digitala upphandlingsverktyg. Du behöver därför känna dig trygg i att arbeta i den kontexten. I rollen som upphandlare kommer du tillsammans med resten av teamet att bidra till utveckling av inköpsprocessen och SI:s avtalshantering. Inköp av varor och tjänster ska ske på ett korrekt, affärsmässigt och effektivt sätt. 

Vi söker dig med goda kunskaper inom upphandling, som är trygg med att arbeta självständigt inom egna upphandlingsprojekt, samt med att vägleda/projektleda myndighetens medarbetare/beställare i myndighetens inom upphandlingsområdet. För att lyckas i rollen behöver du ha ett konsultativt arbetssätt, gilla att samarbeta och att ha många kontaktytor – både internt och externt. 

Vi söker dig som har:


• Utbildning inom upphandling, t ex. KY/YH-utbildning inom upphandling eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst 2 års erfarenhet av att arbeta med upphandlingar inom offentlig sektor  
• God data- och systemvana, samt goda kunskaper i digitala upphandlingsverktyg  
• Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska

Det är dessutom meriterande om du har:


• Erfarenhet och kunskap om avtalsuppföljning och förnyad konkurrensutsättning  
• Erfarenhet av att kategorisera, lägga in och hålla avtal uppdaterade i en avtalsdatabas  
• Erfarenhet av att arbeta med upphandlingar i statlig verksamhet 
• Erfarenhet av att arbeta i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign  

 

Som person är du självständig,flexibel, serviceinriktad och noggrann.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.  

Varaktighet och tillträde
Anställningen är tillsvidare med sex månaders inledande provanställning med tillträde snarast. Din tjänstebenämning inom myndigheten blir handläggare.

Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Helmeborn. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-08-28!

Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalsprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.
Varför jobba hos oss? Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.Därtill erbjuder vi moderna tillgängliga lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska institutet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juli 2022
  • Ansök senast: 28 augusti 2022

Postadress

Virkesvägen 2
STOCKHOLM, 12030

Liknande jobb


21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024

Entreprenadupphandlare

Entreprenadupphandlare

20 november 2024

E-handelsansvarig, Solna stad

E-handelsansvarig, Solna stad

20 november 2024