OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en upphandlare för ett uthyrningsuppdrag till en kommun i Sjuhäradsbygden där arbetet kan utföras på distans. Uppdraget kommer att påbörjas från mars månad. Längden på uppdragets längd är ungefär 9 månader och kommer att variera i omfattning och arbetsuppgifter. De första 6 månaderna kommer du att arbeta aktivt och självständigt självständigt med upphandlingar 80-100%. De sista 3 månaderna kommer du att ha en mer rådgivande och stöttande roll till nya upphandlare. Arbetstiden då kommer att vara på 20-40%.
Arbetsuppgifter
Upphandlingsavdelningen som du kommer att arbeta på är en del av kommunens ekonomifunktion och består i dag av en upphandlingsansvarig, upphandlare och en halvtid avtalscontroller. Vår upphandlingsansvarig går vidare till nya utmaningar och nu söker vi dennes ersättare!
Som Upphandlingsansvarig/upphandlare kommer du självständigt genomföra upphandlingar av tjänster, varor, entreprenader och IT-system samt genomföra avropsanmälningar från ramavtal. Du kommer fungera som rådgivare gentemot kommunens verksamheter i inköps- och upphandlingsfrågor och vara delaktig i att utveckla upphandlingsprocessen och upphandlingsunderlagen samt genomföra interna utbildningar och informationsinsatser. Du kommer också genomföra upphandlingar i samverkan.
Som ansvarig kommer du dessutom ha det övergripande ansvaret för upphandling i kommunen och säkerställa rättssäkerhet och korrekthet i upphandlingar. Du kommer att rapportera direkt till ekonomichefen och ha en samordnande roll över dina närmaste kollegor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom, för yrket, relevanta områden (exempelvis ekonomi, juridik) alternativt eftergymnasial utbildning inom inköp/upphandling, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du har flera års erfarenhet av att arbeta med upphandling inom offentlig sektor. Du har gedigen kunskap inom LOU och andra regelverk som styr offentlig verksamhet. Du har även erfarenhet av att självständigt driva processer.
För att lyckas i rollen krävs driv och intresse, ett strukturerat arbetssätt, affärsmässighet, samt förmåga att arbeta i ett högt tempo och hålla många bollar i luften samtidigt. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Du är också ansvarstagande, självständig och initiativrik.
Personen vi söker kommer vara en del av ett litet team som arbetar nära varandra. Vi ser därför att du är en person med en positiv inställning och glatt humör, samt medverkar till att skapa tillit och ett gott arbetsklimat.
Vi kommer att hantera ansökningarna löpande och skyndsamt.