Upphandlare

Upphandlare

Arbetsbeskrivning

På Länsstyrelsen i Kalmar arbetar cirka 250 engagerade medarbetare inom en mängd olika samhällsfunktioner. Tillsammans bidrar vi till hållbar utveckling, en god livsmiljö och tillväxt. Detta gör vi genom avvägningar mellan ekologi, social hållbarhet och ekonomi.



Verksamheten genomsyras av tillitsbaserad ledning och styrning samt vår värdegrund som innebär effektivitet och service, objektivitet, legalitet och respekt för lika värde.



Är du nyfiken på vår arbetsplats och vårt värdegrundsarbete kan du läsa mer på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/kalmar/



Beskrivning
Tjänsten är placerad på rättsenheten som i dagsläget består av 20 medarbetare.

Enheten har en blandning av kompetenser inom juridik, arkiv, diarium och upphandling. Enheten är knuten till länsledningens stab och har det övergripande ansvaret för myndighetens externa och interna regelverk. Enheten ansvarar vidare för bland annat överklaganden av kommunala beslut avseende plan- och bygglagstiftningen, miljöbalken och lagen om skydd mot olyckor. Enheten ansvarar dessutom för myndighetens diarium och arkiv samt stöd till verksamheten i inköps- och upphandlingsfrågor.

Länsstyrelsen tillämpar distansarbete efter behov.

Tjänsten är en ersättningsrekrytering då vår nuvarande medarbetare slutar.

Arbetsuppgifter
Tjänsten som upphandlare är både strategisk och operativ. Som upphandlare ansvarar du för att leda, planera och genomföra samtliga steg i anskaffningsprocessen. Inom rollen som upphandlare utbildar du verksamheten i offentlig upphandling samt ger råd i upphandlingsfrågor. Du skriver avtal och stöttar verksamhetsansvariga i uppföljning av avtal. Ett av dina ansvarsområden är att hålla ihop våra inköp och säkerställa att vi följer lagstiftning och interna styrdokument i alla våra upphandlingar och inköp. Det kan också bli aktuellt för dig att genomföra SUA-upphandlingar.

Du tar även fram styrdokument inom ditt verksamhetsområde och följer upp efterlevnaden av dessa.

Tjänsten innebär självständigt arbete varför det blir viktigt att skapa kontakter och kontaktvägar med andra Länsstyrelser. Du utför ditt arbete i nära samarbete med Länsstyrelsens chefer och medarbetare. Andra viktiga samarbetspartners är vår säkerhetsskyddschef, ekonomer, vårt dataskyddsombud samt informationssäkerhetssamordnare. Din närmaste chef är rättschefen som stöttar upp vid behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom juridik, ekonomi eller annan utbildning vi bedömer vara relevant för tjänsten. Du har flerårig erfarenhet av arbete med inköp och upphandling och av att skriva affärsavtal. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Det är ett krav att du har kunskaper om lagen om offentlig upphandling. Det är meriterande om du har erfarenhet av offentlig upphandling samt kunskaper om offentlighet och sekretess kopplat till inköpsprocessen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av upphandling av både varor och tjänster. Har du erfarenhet av att arbeta i Tendsign eller något annat upphandlingsverktyg är även detta meriterande. Vi ser gärna att du är bekväm med digitala arbetssätt.

Som person tar du stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Du strukturerar, prioriterar och driver dina processer självständigt. Du arbetar bra tillsammans med andra och är lyhörd inför andras behov. Du har god förmåga att göra avvägningar och prioritera utifrån flera perspektiv och hänsynstaganden. Ditt bemötande är lugnt och tillmötesgående och du är uppmärksam och anstränger dig för att leverera lösningar. 

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024