Upphandlare

Upphandlare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till ett hållbart Gävleborg? Då är Länsstyrelsen Gävleborg arbetsplatsen för dig.



Nu söker vi en upphandlare till enheten för verksamhetsstöd.

Inom enheten finns även funktionerna ekonomi, service och HR, som du har nära samarbete med. Du rapporterar direkt till enhetschefen och medverkar i enhetens ledning.

Ta chansen att söka ett roligt och utvecklande arbete!

Om jobbet

Som upphandlare har du ansvaret att hålla i och leda upphandlingsprocesser (enligt LOU) samt hålla dialogen mellan beställare och leverantörer. Du kommer ansvara för hela processen från upprättande av förfrågningsunderlag och avtal till avtalsförvaltning inklusive eventuell handläggning av överprövningsmål. I tjänsten ingår även att utföra direktupphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar på befintliga avtal.

I tjänsten ingår att arbeta med uppföljning, analyser, utveckling av mål och styrning för verksamhetens inköp och upphandlingar samt att utveckla inköpsprocesser. Alltid med målet att göra så korrekta, hållbara och bra affärer som möjligt. En viktig del är också att hålla dina kollegor uppdaterade, att informera om aktuella ramavtal och upphandlingsregler, ge rådgivning och internutbilda.

Du är ensam inom inköpsområdet så arbetet innebär också att sköta det dagliga löpande arbetet, det vill säga att ha mycket kontakt med leverantörer samt administration.

Upphandlingar genomförs i systemet Mercell Tendsign.

Om dig

Vi söker dig som har:

- examen från högskola eller universitet inom ekonomi, juridik eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant, alternativt avslutad YH-utbildning inom inköps-och/eller upphandlingsområdet
- några års erfarenhet av att självständigt driva och genomföra upphandlingar i offentlig sektor
- goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (2016:1145) och dess tillämpning
- erfarenhet av arbete med elektroniska upphandlingssystem
- erfarenhet av att ta fram styrande dokument och införa nya arbetssätt inom upphandlingsområdet
- erfarenhet av att utbilda inom området

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete med elektroniska upphandlingssystemet Mercell TendSign

Vi söker dig som har ett strukturerat arbetssätt. Arbetet innebär många olika kontaktytor vilket förutsätter att du har lätt för att samarbeta med andra och är professionell i ditt bemötande både internt och externt. Eftersom du är själv i rollen krävs att du är självgående, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och är initiativtagande. Rollen kräver att du har intresse av att hålla dig uppdaterad och följa förändringar i relevanta lagar och föreskrifter.

Du ska ha god förmåga att kommunicera på svenska i såväl tal som skrift.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Den genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Processen med säkerhetsprövning innebär att rekryteringsförfarandet kan ta längre tid än vad som är brukligt.

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen.

Vill du vara med och påverka framtiden i Gävleborg och vara en del av oss? Välkommen med din ansökan senast den 24 mars.

 

Ansökan

Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.



Om Länsstyrelsen Gävleborg och vårt erbjudande

Länsstyrelsens uppdrag är att säkerställa att de beslut Sveriges riksdag och regeringen fattar får så bra effekt som möjligt i länet. Vi arbetar med spännande och utmanande frågor som berör hela länet. Bredden i vårt uppdrag ger dig som medarbetare goda möjligheter att utvecklas och bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling för alla i samhället.



Vi erbjuder ett intressant arbete och en hållbar arbetsplats med bra anställningsvillkor när det gäller arbetstider, ledigheter, förmåner, trygghet och hälsofrämjande aktiviteter samt möjlighet att arbeta delvis på distans. För oss är det viktigt att våra medarbetare ska trivas och må bra. Idag är vi cirka 250 medarbetare som tillsammans har en bred kompetens och helhetssyn som bidrar till länets utveckling. Hos oss arbetar till exempel biologer, jurister, arkeologer, jägmästare, ekonomer, arkivarier, veterinärer, statsvetare, samhällsplanerare och kommunikatörer.



För att arbeta hos oss är det viktigt att du delar statens gemensamma värdegrund och respekterar våra värdeord Handlingskraft, Professionalitet och Förståelse. De vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.



Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Länsstyrelsen är en HBTQI-certifierad arbetsplats. Vi tror på allas lika möjligheter och en personalsammansättning som speglar länets befolkning. Därför hoppas vi att du som söker kan bidra till att öka vår mångfald genom din bakgrund och kompetens.



Läs mer om Länsstyrelsen Gävleborg på vår hemsida https://www.lansstyrelsen.se/gavleborg



Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024

Entreprenadupphandlare

Entreprenadupphandlare

20 november 2024

E-handelsansvarig, Solna stad

E-handelsansvarig, Solna stad

20 november 2024