Upphandlare

Arbetsbeskrivning

Upphandlare

Vi söker en junior upphandlare som vill utvecklas genom att successivt hantera mer komplexa anskaffningar inom offentlig upphandling.

Om tjänsten

Som upphandlare på Socialstyrelsen får du inblick i många olika områden, till exempel hälso- och sjukvård, socialtjänst och krisberedskap.. I din vardag kommer du att möta och stödja engagerade beställare som ofta är experter inom sina respektive områden.

Upphandlingsenheten består av 9 medarbetare, och vi erbjuder organisationen stöd vid anskaffning av varor och tjänster samt vid upprättande och uppföljning av avtal. Vi har bred kompetens inom inköps- och upphandlingsområdet, så som upphandlings- och avtalsjuridik, säkerhetsskyddad upphandling och offentlighet och sekretess. Enheten har även en medarbetare med ansvar för fysisk säkerhet.

Som upphandlare ger du stöd genom hela processen och har ett nära samarbete med beställare och sakkunniga, och du ansvarar för att säkerställa att anskaffningen genomförs helt i enlighet med LOU. Tillsammans med kollegor, och även självständigt genomför du också utvecklingsarbete inom enheten, vilket ger dig möjlighet att arbeta strategiskt och påverka hur verksamheten bedrivs.

På vår enhet kommer du att trivas om du värdesätter arbete i team, en stark gemenskap och ett gemensamt ansvarstagande för att nå uppsatta mål. Vi delar med oss av kompetens och erfarenhet till varandra på ett prestigelöst sätt och där vill vi att även du är med och bidrar.

Om dig

För att lyckas i uppdraget är du analytisk och strukturerad och kan arbeta självständigt. Du är pedagogisk med god kommunikativ förmåga, såväl skriftligt som muntligt. Att samarbeta och skapa goda relationer är viktigt för dig. Som upphandlare hos Socialstyrelsen har du en stödjande, rådgivande roll och det är därför viktigt att du har ett konsultativt förhållningssätt. Saklighet och opartiskhet är självklara utgångspunkter för dig.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• akademisk examen eller annan relevant eftergymnasial utbildning
• minst 2 års erfarenhet av offentlig upphandling och att självständigt ansvara för åtminstone delar av upphandlingsprocessen
• mycket goda teoretiska kunskaper i upphandlingsreglerna, främst LOU och relevanta delar i EU-rätten
• erfarenhet av att upprätta kommersiella avtal.

Det är meriterande om du har

• akademisk utbildning som omfattar upphandlingsjuridik, avtalsrätt och offentlig rätt
• erfarenhet av och goda kunskaper om systematisk avtalsuppföljning
• erfarenhet av och goda kunskaper om det affärsmässiga perspektivet vid upphandlingar
• erfarenhet av och goda kunskaper om offentlighet och sekretess, i synnerhet sekretessprövning av anbud
• erfarenhet av upphandlingsprocesser som kräver samarbete mellan flera olika kompetenser och funktioner i organisationen
• erfarenhet av strategiskt arbete och verksamhetsutveckling inom upphandlingsområdet .

 

Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Stockholm. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte skicka med ett personligt brev.

Om du har frågor om tjänsten går det bra att kontakta tf enhetschef Anna Lönnerberg. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se.. Fackliga företrädare för ST/OFR nås på ST@socialstyrelsen.se.Har du frågor om rekryteringsprocessen eller tjänsten går det även bra att kontakta rekryteringskonsult Rebecka Modahed. Samtliga nås på tel. 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakt angiven rekryteringskonsult ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 6 maj 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 april 2024
  • Ansök senast: 22 maj 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024

Entreprenadupphandlare

Entreprenadupphandlare

20 november 2024

E-handelsansvarig, Solna stad

E-handelsansvarig, Solna stad

20 november 2024