Upphandlare av IT Västtrafik - Göteborg

Arbetsbeskrivning

Är du upphandlare av IT och redo att starta 2023 med ett spännande uppdrag?

Västtrafik har behov av en konsult på genomsnitt 80% av en heltidstjänst under en period av 12 månader med start omgående.

Konsulten kommer ingå i ett team som ansvarar för att säkerställa och bedriva professionella upphandlingar med högt affärsvärde och kvalitet. Teamet har även ansvar för att upprätthålla och utveckla upphandlingsprocessen samt bistå verksamheten i avtals- och upphandlingsfrågor.

I rollen ingår att ledas av och direktrapportera till avdelningschefen för Upphandla men också att självständigt kunna stötta verksamheten i avtals- och upphandlingsrelaterade frågor.

Konsulten skall självständigt bedriva utredningar och upphandlingar inom Västtrafiks verksamhetsområde. Konsulten skall även kunna agera som upphandlingsledare och verksamhetsutvecklare I samband med upphandlingar.

Exempel på arbetsuppgifter:

Utredning av upphandlingsrätt kring kvarvarande IT-kringsystem. Analysera och ta beslut gällande avtal för system/kringsystem.

Trafikinformationssystem, efter slutförd förstudie bedriva upphandling.

Gateway, skapa service, support & underhålls avtal med avtalad produktleverantör.

Genomföra FKU:er och upphandlingar avseende högvärdeskomponenter (HVK) för spårbundna fordon.

I uppdraget förekommer även andra uppgifter som berör upphandling och avtalsarbete för samtliga delar av verksamheten.



Krav på konsult

Bakgrund & erfarenhet

- Minst 10 års arbetslivserfarenhet ifrån likvärdiga uppdrag.

- Akademisk examen ifrån universitet och högskola

- God vana att ta fram beslutsunderlag

- God praktisk kunskap att bedriva självständiga upphandlingsprojekt baserat på upphandlingsjuridik (LUF).

- God erfarenhet av att leda komplexa upphandlingsprojekt.

- Lång erfarenhet inom IT/IS upphandlingar med mycket god kunskap rörande IT-system, IT-drift och underhållsprocesser samt IT- branschvillkor.

- Arbetat med verksamhetsutvecklingsprojekt i syfte att förbättra upphandlingsprocesser i samverkan med verksamheter. (i aktuellt uppdrag ingår att ta fram förbättrad inköpsprocess och framtagande av verksamhetsstödjande mallar och kommersiella villkor.)

- Genomfört upphandlingar inom spårfordonsrelaterade tjänster.

- God kommunikativ förmåga med bevisad förmåga att samarbeta och bidra till verksamheten.

Uppdragsort: Göteborg

Uppdragslängd: 12 månader

Uppdragsstart: Snarast enligt överenskommelse.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sourcian Partner
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 januari 2023
  • Ansök senast: 30 juni 2023

Liknande jobb


Digitaliseringsstrateg till Sjöbo kommun

Digitaliseringsstrateg till Sjöbo kommun

30 oktober 2024

14 november 2024

13 november 2024

12 november 2024