OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Jobbet som upphandlare finns på enheten för Upphandling som tillhör Finansstaben, enheten består för närvarande av 17 personer, upphandlare, jurist, inköpscontroller, systemförvaltare och inköpsadministratör.
Enheten ansvarar för annonserade upphandlingar, myndighetens strategiska inköpsarbete, framtagande av styrande dokument, för kontroll och uppföljning inom inköpssområdet. Inom enheten ligger tyngdpunkten på konsult-, drift-, underhålls- och byggentreprenadupphandlingar.
Vi arbetar ofta i projektform och i nära samarbete med olika delar av organisationen. Enheten har uppdraget att implementera kategoristyrda inköp på myndigheten.
Du kommer att ingå i ett kompetent och trevligt team på enheten som består av nya kollegor såväl som erfarna medarbetare. Det dagliga arbetet sker i nära samarbete med olika roller från andra verksamheter som enhets- och stabschefer, fastighetschefer, specialister från projekt- och specialistavdelningen, miljö, el, vvs och övriga specialister.
Din roll
Du kommer att genomföra entreprenadupphandlingar, vara kvalificerat inköpsstöd för verksamheten samt vara delaktig och drivande i enhetens utvecklingsarbete. Det innebär att självständigt men tillsammans med verksamheten planera och genomföra upphandlingar.
Du kommer att delvis förvalta och följa upp ingångna avtal
Rollen är självgående men kräver också mycket samarbete med verksamheten.
På sikt kommer du att ansvara för SFVs största entreprenadprojekt, agera som specialist i dessa inköpsområde.
Din profil
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning med teknisk, ekonomisk, inköps eller juridisk inriktning, alternativt erhållit motsvarande erfarenhet. Du har arbetat som upphandlare/strategisk inköpare i några år med inriktning på entreprenader. Du har mycket god erfarenhet av byggsektorns standardavtal AB, ABT, ABK samt AMA AF. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Det är meriterande om du arbetat i offentlig förvaltning med Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Gärna erfarenhet av upphandling för objekt utrikes.
Du arbetar på ett tydligt och strukturerat sätt som övriga i upphandlingsarbetet enkelt kan följa och ta till sig av. För detta krävs att du tar initiativ, är uthållig, självgående och kan driva arbetet själv framåt mot mål med fokus på att hitta och skapa lösningar. Du skapar goda och bra relationer i olika konstellationer. Du bidrar till en bra stämning både på enheten och i upphandlingsgrupper.
Mer information
SFV tillämpar normalt provanställning.
Denna anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Sista ansökningsdag är 2021-04-18 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!