OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En stor del av landstingets administrativa resurser finns tillgängliga genom Lednings- och verksamhetsstöd. Förvaltningen bildades samtidigt med att den nya divisionsorganisationen togs i bruk vid årsskiftet 2007/2008. Här finns kvalificerat stöd inom bland annat områdena ekonomi, inköp, HR, utbildning, utveckling, IT, information och kommunikation samt miljö. Från och med september 2009 ingår även den vårdrelaterade administrationen i förvaltningen. Lednings- och verksamhetsstöds uppdrag bestäms till stor del via överenskommelser med koncernstab och divisioner. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och vidareutveckla Landstinget Gävleborgs administrativa förvaltning, Lednings- och verksamhetsstöd, så att den håller världsklass? Av den anledningen söker vi nu 2 upphandlare till Inköpsavdelningen. Inköpsorganisationen ansvarar för att på ett resurseffektivt sätt tillhandahålla och koordinera respektive landstingsdivisions behov av köpta varor och tjänster. Arbetsuppgifter för inköpsorganisationen är att styra inköpen inom olika inköpsgrupper mot kostnads- och kvalitetsmål, att genomföra upphandlingar, att samverka med divisioner och förvaltningar inom Landstinget för att säkerställa rätt krav på köpta varor och tjänster samt att följa upp och utveckla leverantörsprestationer och verka för avtalstrohet. Upphandlingsenheten ansvarar för samtliga upphandlingar av varor och tjänster, tillsammans uppgår inköpen till ca 3,3 miljarder kronor per år. Vi förväntar oss att du ser en utmaning i att arbeta i en politisk styrd organisation, är nyfiken på landstinget och våra arbetsformer inom offentlig sektor. Du ska självständigt planera och genomföra upphandlingar av varor och tjänster, ofta i samverkan med företrädare för sjukhusets verksamheter. Det är en merit om du har vana att arbeta i projektform, gärna som projektledare. Du kommer att ansvara för: - Att självständigt planera och genomföra upphandlingar av material och tjänster. - Kravspecifikation och förfrågningsunderlag. - Leverantörsutvärdering. - Avtalsskrivning med leverantörer. - Utvecklings- och förbättringsarbete i samarbete med avtalscontroller. - Utveckling och förvaltning av rutiner och mallar. - Att upphandlingarna genomförs, ofta i projektform med upphandlaren som projektledare. KVALIFIKATIONER Vi vill att du har: - Juridisk och/eller ekonomisk universitets-/högskoleutbildning eller motsvarande. - Flera års erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete. - Erfarenhet av att jobba med kravspecifikationer och förfrågningsunderlag. - God kännedom och erfarenhet av LOU (Lagen om offentlig upphandling) är meriterade. - Erfarenhet av avtalsskrivning med interna och externa leverantörer. - Erfarenhet av att arbeta med interna/externa kontakter i olika nätverk. - Erfarenhet av att jobba i projektform. - Goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift. Önskvärda personliga egenskaper som innebär att vara och ha: - Engagerad, analytisk och drivande. - En god kommunikatör. - Lyhörd och ha bra samarbetsförmåga. - Förmåga att bygga formella och informella nätverk såväl internt som externt. - Van att arbeta med många olika saker samtidigt och ändå se helheten. - Kreativ och noggrann. Körkort erfordras.