Arbetsbeskrivning
Är du en självgående och kvalitetsmedveten upphandlare som tycker om utvecklingsarbete? Har du arbetat med upphandlingar inom IT-eller entreprenadområdet och vill göra hållbara och värdeskapande affärer för västeråsarna och för Staden? Vi på enheten för strategiska inköp genomgår just nu en häftig förändringsresa mot kategoribaserat arbetssätt, och söker nu 2 upphandlare, en med inriktning IT och digitala tjänster och en mot entreprenad. Vill du vara med på resan? Sök till oss!
Vi är närmare 30 drivna medarbetare som arbetar i teamen Entreprenad, Varor/Tjänster/Digitala tjänster och Inköpsanalys & E-handel. Vi som arbetar här har ett gemensamt engagemang i goda affärer, lagarbete och ständig förbättring.
Arbetsplatsen ligger i Stadshuset, centralt beläget i Västerås och med bara några minuters gångavstånd från centralstationen. I rollen finns även möjlighet till distansarbete några dagar i veckan.
Enheten för strategiska inköp är en del av Västerås stads stadsledningskontor, läs mer om oss här: www.vasteras.se/stadsledningskontoret
ARBETSUPPGIFTER
I vår strategiska inköpsprocess arbetar du med upphandlingar i huvudsak inom IT och digitalisering eller inom entreprenad. Du driver hela upphandlingsprocessen tillsammans med beställare på stadens förvaltningar. I ditt arbete har du stöd av bland annat jurist och såklart dina kollegor i kategoriteamet och administratörer på enheten.
Förutom ditt arbete med upphandlingar bidrar du med din kunskap och ditt engagemang i utvecklings- och förbättringsarbete som vi gör på enheten. Allt för att kunna leverera bästa möjliga stöd till koncernen med smidiga och effektiva processer. Under 2025 jobbar vi fortsatt för hållbara och goda affärer där fokus bland annat kommer handla om digitalisering av processer och att implementera en tydlig inköpsprocess och förankra den i i koncernen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som liksom vi strävar efter att alltid ge bästa möjliga möte. Du kommer bidra till att vi kan bli en strategisk inköpsenhet i framkant. Vi söker dig som är driven och självgående men som också trivs och är duktig på att interagera med andra.
Du har en för tjänsten du söker, relevant akademisk utbildning, eller annan för arbetet passande utbildning. Du behöver ha god erfarenhet av att självständigt ha genomfört upphandlingar. Det är viktigt att du talar och skriver svenska på en mycket god nivå och att du har goda kunskaper i LOU och systemvana av upphandlingsverktyg, med fördel e-Avrop. Har du flera års erfarenhet av arbete inom upphandling av IT eller inom entreprenad ser vi det som mycket meriterande. Likaså om du har erfarenhet av kategoristyrt arbetssätt och/eller arbetat i en politiskt styrd organisation.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.