OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Samtliga kommuner inom Jämtlands län samarbetar inom upphandling via ett gemensamt upphandlingskontor. Upphandlingskontoret finns i Östersund och upphandlar ramavtal för varor och tjänster som de samverkande kommunerna har behov av. Kontoret styrs politiskt via Gemensam nämnd för upphandlingssamverkan (GNU). Upphandlingskontoret gör även upphandlingar på uppdrag, det kan vara varor och tjänster som är specifika för någon förvaltning inom någon av kommunerna. Idag består upphandlingskontoret av nio medarbetare som alla sitter i Östersund där även denna tjänst kommer att vara förlagd.
Vår upphandlingssamverkan är inne i en expansiv fas på upphandlings- och inköpsområdet innefattande bl.a. införande av kategoristyrning, e-handel och samordnad varudistribution. Vi törs lova att du hos oss på Upphandlingskontoret får möjlighet att arbeta med några av de mest utmanande och intressanta upphandlings- och inköpsuppdragen!
Arbetsuppgifter
Den upphandlare vi söker kommer att ha sin huvudsakliga inriktning mot att upphandla varor och tjänster inom IT-området.
Att arbeta som upphandlare hos oss är utvecklande och varierande och innebär att i nära samverkan med våra beställare professionellt och affärsmannamässigt genomföra upphandlingar inom olika områden. Arbetet innefattar att säkerställa att varor och tjänster upphandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Du kommer självständigt att ta fram förfrågningsunderlag och göra utvärderingar i samråd med beställare inom din kategori. Vidare är uppföljning och förvaltning av avtalen viktiga delar i ditt arbete. Vi arbetar även på uppdrag som konsulter ute i de olika kommunerna vilket innebär många kontaktytor både internt och externt.
I tjänsten ingår också att tillsammans med övriga upphandlare utveckla upphandlarrollen, förbättra rutinerna för upphandlingar, mallar, följa den juridiska utvecklingen och föra ut kunskapen i den egna och uppdragsgivarnas organisationer.
Kvalifikationer
Vi söker i första hand dig som kan arbeta självständigt och effektivt med inköps- och upphandlingsfrågor inom IT-området. Du har adekvat högskole-/eftergymnasial utbildning inom t.ex. inköp, ekonomi, teknik/IT eller juridik. Du har vidare goda kunskaper inom LOU (lagen om offentlig upphandling) och dess praktiska tillämpning i alla upphandlingsskeden.
Du har goda kunskaper i Officepaktetet och det är starkt meriterande med kunskap och erfarenhet inom IT-området.
Du har även erfarenhet av att leda projekt och du kan utrycka dig väl i tal och skrift, huvudsakligen på svenska.
Körkort för bil krävs då tjänsten omfattar hela länet och resor ingår som en naturlig del i arbetet.
Personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper, ditt driv och din utvecklingspotential är mycket viktiga för oss. Vi söker en driven och strukturerad person som vill vara med och påverka och göra skillnad, bidra till en positiv utveckling av vår verksamhet. Som person är du saklig, tar ansvar och du trivs i att arbeta tillsammans med andra människor samt är lyhörd och har hög integritet. Du har också en väl utvecklad kommunikativ förmåga med ett nyanserat språk. Vi vill också att du är resultatorienterad, analytisk och ser lösningar och alternativa möjligheter.
Övrigt
Östersunds kommun kan erbjuda en stimulerande arbetsmiljö med bra villkor och med stora möjligheter till kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag och företagshälsovård.
Sista ansökningsdag
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Ansök snarast, dock senast 2016-11-20. Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare.