Upphandlare Lerums kommun

Upphandlare Lerums kommun

Arbetsbeskrivning

Upphandlingsenheten ansvarar för kommunens upphandlingsprocess och de kommunövergripande avtalen. Upphandlingsenheten består av enhetschef, fyra upphandlare, avtalscontroller samt e-handelsstöd och systemförvaltare för e-handelssystemet.
Tillsammans med verksamheterna på olika sektorer leder en upphandlare upphandlingsprocessen avseende sektorsspecifika avtal och ramavtal, objektsspecifika upphandlingar samt förnyade konkurrensutsättningar. Enheten arbetar även med utbildning internt.

Du kommer att ingå i ett team av engagerade och kunniga kollegor, där alla har stort fokus på verksamhetens uppdrag och utveckling. Vi har en prestigelös kultur med hög grad av samverkan, erfarenhetsutbyte och utvecklingsarbete. Det är viktigt att ha en bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Du erbjuds möjlighet att kunna arbeta delvis på distans och flexibilitet att kunna styra arbetstiden enligt årsarbetstid utifrån vad som är bäst för verksamheten.



ARBETSUPPGIFTER
I rollen som upphandlare erbjuds du ett stimulerande och omväxlande arbete med många kontakter internt och externt. Arbetet är självständigt men i nära samarbete med andra medarbetare inom kommunens verksamheter. Arbetsuppgifterna ger ett helhetsperspektiv, där du blir en central person i processen, vilket ställer krav på samarbetsförmåga, integritet, projektledarskap och noggrannhet. Du agerar affärsmässigt, utan att ge avkall på kommunens mål och förutsättningar.
Du kommer att genomföra upphandlingar för kommunens verksamheter, främst inom samhällsbyggnad. Det avser alla typer av upphandlingar, med inriktning mot entreprenad, konsulter och fastighetsdrift. Arbetet omfattar hela processen från framtagande av kravspecifikation och upprättande av upphandlingsdokument till förvaltning av avtal. Du samarbetar nära avtalscontroller och e-handel i uppföljning av avtal och inköp. Råd och stöd i inköps- och upphandlingsfrågor ingår också samt att hålla utbildning mot övriga verksamheter i kommunen.


KVALIFIKATIONER
Rollen som upphandlare ställer krav på att du kan arbeta självständigt och driva dina egna upphandlingar. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, speciellt då du har flera projekt pågående samtidigt. Vidare har du en god analytisk förmåga, strukturerat arbetssätt samt förmågan att arbeta utvecklingsinriktat. Du är utåtriktad med hög grad av service och trivs med många kontakter och är kommunikativ både i tal och skrift. Att bidra till ett gott samarbete både internt och externt är av stor vikt.
För tjänsten krävs det att du har:
• Akademisk examen, eller annan eftergymnasial utbildning, med inriktning mot upphandling/inköp eller annan relevant utbildning.
• Dokumenterad arbetslivserfarenhet av att arbeta som upphandlare.
• Erfarenhet av att leda både stora och små upphandlingsprojekt.
• Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Det är meriterade om du har:
• Erfarenhet av upphandlingar inom standardkontrakten för entreprenadbranschen, AB, ABT och ABK
• Kunskap och erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation
• Erfarenhet av avtalsförvaltning eller avtalsuppföljning.
• Arbetat i upphandlingsverktyget Visma Tendsign

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.



ÖVRIGT
Urval kommer att ske löpande under annonseringstiden.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Upphandlingsenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 augusti 2022
  • Ansök senast: 11 september 2022

Liknande jobb


Upphandlare till trafikkontoret, Stockholm stad

Upphandlare till trafikkontoret, Stockholm stad

28 november 2024

27 november 2024