Upphandlare med controllerfunktion inriktning livsmedel

Arbetsbeskrivning

Är du redo för ett jobb som är otroligt utvecklande? Vi på Västra Mälardalens Kommunalförbund kan erbjuda dig ett omväxlande och intressant arbete där varje dag innebär nya utmaningar!
Har du vad som krävs att bli vår nya upphandlare?


Upphandlare har ett av Sveriges viktigaste jobb! De bidrar på så många olika nivåer i samhället. Allt från att säkra leveranser av livsmedel till ex skola, vård och omsorg till att vidareutveckla livsmedelsupphandling inom inköpssamverkan i kommunerna. Upphandlingsrollen innebär även till att uppnå nationella mål om att undvika barnarbete i främmande länder, rädda miljön, fixa schyssta löner och arbetsvillkor i Sverige till att underlätta för småföretag och öppna upp marknader för lokala leverantörer.

Ingen arbetsdag kommer vara den andra lik och det innebär ett konstant lärande och utvecklande yrke. Som upphandlaren hos oss kommer du få en helhetsförståelse för den kommunala organisationens alla verksamhetsbehov, agera projektledare och samordna önskemål från en eller fler verksamheter, hålla utbildningar, skapa avtal med rätt varor och tjänster till verksamheter till rätt pris och med rätt kvalitet, följa upp avtalskvalité och driva utvecklingsprojekt. Utöver allt detta ska upphandlaren också följa att leverantörerna är hederliga och säkra deras leveransförmåga.

Placeringsort är på vårt kontor i Köping.

Arbetsuppgifter
Vi upphandlare på upphandlingsenheten ska representera och utifrån vår specialistkompetens driva och ge stöd i inköps- och upphandlingsfrågor för våra fyra medlemskommuner Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar samt deras kommunala bolag och förbund. Vi genomför enskilda, gemensamma och samordnade upphandlingar av varor, tjänster och entreprenader över direktupphandlingsgränsen, på uppdrag av kommunkoncernerna.


I uppdraget ingår att upphandlaren självständigt driver upphandlingsprocesser; från upphandlingsstart, genomförande av upphandling, upprättande och förvaltning av avtal.

Uppdraget innebär nära samverkan med kommunernas kostverksamheter och du kommer att få följa upp avtal utifrån kvalité och kostnad. Uppdraget förutsätter även nära samarbete med andra förvaltningar och övriga verksamheter för att samtliga upphandlingar ska ge maximal affärsnytta.


Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen eller utbildning inom ett för uppdraget relevant område såsom ekonomi, juridik, inköp, eller annan utbildning som tillsammans med flerårig erfarenhet av offentligt upphandlingsarbete bedöms som likvärdigt. Du har erfarenhet av att självständigt driva upphandlings-/inköpsarbete och att tillämpa LOU.

Tidigare erfarenhet av och intresse för livsmedelsupphandling samt flerårig erfarenhet av samordnade upphandlingar och uppföljning av avtal är meriterande och vi ser gärna att du har erfarenhet av att driva projekt. Har du dessutom arbetat i upphandlingsverktyget TendSign är det en fördel. Du måste behärska svenska i tal och skrift men även hantera data i Excel utifrån kraven som ställs i upphandlingsarbetet.

Vem är du?
Vi tror du är en mål- och leveransinriktad person som har en god förmåga att åskådliggöra upphandlings- och inköpsfrågor för kommunkoncernerna. För att lyckas i rollen behöver du kunna samarbeta och kommunicera på ett tydligt, pedagogiskt och ödmjukt sätt som skapar förtroendefulla relationer med våra medlemskommuners verksamheter. Som person är du tillmötesgående och visar vilja och skicklighet att hjälpa andra med att leverera snabba kvalitativa lösningar. Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

B-körkort är ett krav då bilkörning ingår i tjänsten eftersom våra verksamheter är utspridda i de olika medlemskommunerna.

Intresserad? Tveka inte utan skicka in din ansökan redan idag!
Välkommen med din ansökan!



Frågor?
Upplysningar om innehåll i tjänsten lämnas av Anders Melkersson, tel. 0221-670081 och Maria Söderberg, tel. 0221-670083.

Upplysningar om innehåll i tjänsten avseende kost, lämnas av Eva Edin, tel. 073-6995001 och Felipe Rivera, tel. 0227-600175.


Villkor
När du skickar in din ansökan godkänner och samtycker du till att Västra Mälardalens Kommunalförbund behandlar dina personuppgifter enligt GDPR.


Vi undanber oss bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.




Västra Mälardalens Kommunalförbund ger medlemskommunerna Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar med tillhörande kommunala bolag och förbund service och support inom bland annat lön, krisberedskap, upphandling, IT och telefoni. Förbundet har totalt cirka 70 anställda inom administrationen.


Vår värdegrund innebär att alla medarbetare ska känna stolthet i att arbeta i Västra Mälardalen kommunalförbund. Det når vi genom att visa respekt för varandra, engagemang, ha uppdragsgivarna i fokus och att allas gemensamma insatser bidrar till ett gott resultat för helheten.




Västra Mälardalens kommunalförbund (VMKF) arbetar för ett utvecklat och fördjupat samarbete mellan medlemskommunerna Arboga kommun, Kungsörs kommun, Köpings kommun och Surahammars kommun. Den grundläggande idén med förbundet är att säkra kompetens­försörjningen, bibehålla en hög kvalitet samt att effektivisera och minska den totala kostnaden för medlemskommunerna.
Läs mer om oss på vår hemsida www.vmkfb.se.

Kontaktpersoner på detta företaget

Vision Anna Larsson
0221-670037
Upphandlare Anders Melkersson
0221-670081
Administrativ chef Sven-Åke Lagerkvist
0221-670010 070-3826081
Berdskapssamordnare Lena Mäenpää
0221-670082
Chef Anders Melkersson
0221-670081
Upphandlare Maria Söderberg
0221-670083
Lön- och Personalchef Ann Karlsson
0589-670050
Avdelningschef Anders Melkersson
0221-670081
Systemförvaltare Ulrika Hellström
0589-670051
IT-chef Ivan Jaska
0221-670030

Sammanfattning

Besöksadress

Mästaregatan 13
KÖPING

Postadress

None
KÖPING, 73185

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

23 december 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

20 december 2024

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

17 december 2024

17 december 2024