Upphandlare med erfarenhet av it-upphandlingar

Upphandlare med erfarenhet av it-upphandlingar

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba med frågor som berör alla medborgare? Är du intresserad av att arbeta praktiskt och strategiskt med inköp till den statliga myndighet som också utövar tillsyn av upphandlingsregelverket? Då är tjänsten som upphandlare på Konkurrensverket någonting för dig! Hos oss kommer du att utvecklas i en stimulerande och trevlig arbetsmiljö.

Inköpsfunktionen är placerad på enheten för ekonomi och HR. Enheten består i dag av tolv trevliga och engagerade medarbetare. Enheten ansvarar för Konkurrensverkets egna upphandlingar och inköp samt frågor som rör lokaler, inventarier och miljöledning. Enheten arbetar också med HR-frågor, ekonomihantering, verksamhetsplanering samt intern styrning och kontroll.

Dina arbetsuppgifter
Som upphandlare kommer du tillsammans med dina två kollegor i inköpsfunktionen att ansvara för och genomföra upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från statliga ramavtal av varor och tjänster. Du samarbetar också nära med ekonomifunktionen. Närheten till upphandlingstillsynen skapar goda förutsättningar för erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling inom myndigheten. En stor del av Konkurrensverkets upphandlingar rör it, varför vi söker dig som har erfarenhet av att genomföra upphandlingar av it-relaterade produkter och tjänster. Du kommer att utföra arbetet på uppdrag av och i samarbete med olika enheter inom myndigheten, och arbetet omfattar hela upphandlingsprocessen från marknadsundersökning, upprättande av upphandlingsdokument, annonsering, utvärdering av anbud, avtalsskrivning samt avtalsuppföljning. I rollen ligger även att delta i myndighetens utvecklingsarbete inom området.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- Högskoleutbildning inom juridik eller ekonomi, alternativt eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp eller annan utbildning i kombination med, för tjänsten, relevant arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig
- Minst tre års erfarenhet av arbete med offentlig upphandling
- Mycket goda kunskaper om lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU)
- Erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från centrala ramavtal
- Erfarenhet av upphandling av it-tjänster och varor
- God datorvana samt goda färdigheter i Office-programmen
- God förmåga att på ett vårdat, enkelt och begripligt sätt uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- Erfarenhet av elektroniska upphandlingssystem
- Erfarenhet av avtalsuppföljning

Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av arbete på statlig myndighet eller annan offentlig aktör.

Du har mycket god förmåga att självständigt planera, strukturera och genomföra ditt arbete. Du är noggrann, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan själv driva dina frågor framåt. Du har intresse för och lägger vikt vid att hålla dig uppdaterad rörande praxis och uppdateringar på upphandlingsområdet.

För att trivas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta med andra då du kommer att ha många kontaktytor både inom och utanför myndigheten.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Jobba hos Konkurrensverket
Konkurrensverket är en kunskapsintensiv och spännande arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Skanstull i Stockholm. Hos oss får du flexibla arbetstider och möjlighet att teckna en individuell överenskommelse om distansarbete två dagar i veckan. Du har generösa semestervillkor, 28–35 dagar per år beroende på ålder, och goda möjligheter till individuellt anpassad utbildning. Vi erbjuder även ett generöst friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimme i veckan. Läs mer om Konkurrensverket och vad vi erbjuder på vår webbplats: https://www.konkurrensverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/ 

Ansökan
Låter det här som en tjänst som passar dig? Då är du välkommen med din ansökan senast 26 augusti 2024. Bifoga ditt CV samt ett ansökningsbrev där du berättar på vilka sätt du passar för tjänsten. Bifoga även examensbevis/utbildningsintyg. Arbetsprov och tester kan förekomma under rekryteringsprocessen. Du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem Varbi.

Information och kontakt
Anställningen avser tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning samt i normalfallet sex månaders provanställning. Arbetsprov eller tester kan förekomma under rekryteringsprocessen. Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Hanna Witt, eller rekryteringsprocessen HR-partner Kajsa Palmqvist. Fackliga företrädare är Johan Dorf (Saco) och Åsa Lövström (ST). Samtliga nås på 08-700 16 00.

Inför rekryteringsarbetet har Konkurrensverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Enheten för ekonomi och HR
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 augusti 2024
  • Ansök senast: 26 augusti 2024

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024