OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.
Stadsledningsförvaltningen har cirka 400 medarbetare och leds av vår biträdande stadsdirektör. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sju avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra – för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen, för att nämna några. Stadsledningsförvaltningen ska:
• leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden.
• erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna.
• i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg. Om arbetsplatsen
Har du upphandlingskompetens? Gillar du utmanande och utvecklande uppdrag? Brinner du för att ha kundens fokus och hitta smarta arbetssätt tillsammans med andra? Då ska du söka tjänsten som upphandlare i Helsingborgs stad! Du kommer arbeta tillsammans med kompetenta, prestigelösa och positiva kollegor. Vi arbetar med fyra målbilder: kundens fokus, arbeta smartare tillsammans, ökad avtalstrohet samt underlätta för små- och medelstora företag.
Vi är ett glatt gäng med upphandlare, hållbarhetsstrateger, livsmedelscontroller, inköpsanalytiker, avtalscontroller, koordinator, upphandlingschef och enhetschef. Vårt kontor ligger en rulltrappa, 200 steg och hiss upp till femte våningen, eller fem trappor om du är hurtig, från perrongerna på Helsingborg C. Där uppe sitter vi i ett rymligt öppet landskap med trivsam gemensam yta för fika och lunchpauser.
Inköpsenhetens uppdrag är att hjälpa stadens verksamheter med inköp, upphandling och uppföljning av avtal. Vi ställer krav på miljö och social hänsyn samt får mesta möjliga nytta för stadens skattemedel. Vi ger näringslivet förutsättningar att konkurrera om stadens kontrakt på lika villkor.
Arbetsuppgifter
Som upphandlare i Helsingborg ansvarar du för:
• att ta fram affärsmässiga avtal utifrån verksamheternas behov
• att ta fram strategiska planer för utvecklingen av avtalen inom ditt ansvarsområde
• att säkerställa implementeringen av avtalen till stadens verksamheter
• att säkerställa att leverantörerna lever upp till ställda krav och priser
• att ansvara för den löpande uppföljningen av avtalen (prislistor, förlängningar, tillägg)
Du kommer till stor del att arbeta med upphandlingar och avtal av varor/produkter men det kan också förekomma andra typer av upphandlingar. Du ingår i ett team med andra upphandlare men också i tvärfunktionella grupper med avtalscontroller, hållbarhetsstrateger, inköpsanalytiker och nyckelpersoner från verksamheterna. I arbetsuppgifterna ingår också att bistå i olika generella upphandlings- och avtalsfrågor, utbildningar och intern rådgivning. På inköpsenheten är det viktigt att ge bra service till stadens verksamheter så att de i sin tur kan göra sitt bästa för helsingborgarna.
Vi vill ständigt förbättra inköps- och upphandlingsområdet i Helsingborg. Vi förväntar oss att du är engagerad i utvecklingen av enhetens arbete tillsammans med övriga kollegor.
Kvalifikationer
Personliga egenskaper
Vi söker dig som gillar att driva och leda projekt framåt. Du har en förmåga att lyssna in behov och sedan omsätta det till tydliga krav. Du kan ta självständiga beslut och gillar att arbeta på egen kammare men värdesätter också ett gott samarbete med dina kollegor. Det är viktigt att du är lyhörd och prestigelös. Du drivs av att utveckla och förändra samt har en mycket hög servicenivå. Du har en god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift och har lätt för att skapa och bibehålla relationer.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har akademisk utbildning eller yrkeshögskola med inriktning upphandling/inköp. Annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant kan ses som likvärdig. Det är viktigt att du talar och skriver svenska på en mycket god nivå och att du har goda kunskaper i LOU och i relevanta system. Vi söker dig som har några års erfarenhet av arbete inom upphandling.
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2021-04-16. Urval sker löpande under ansökningstiden.
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100%
Tillträdesdatum: Snarast eller enligt överenskommelse
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.