OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som har i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete för hållbar utveckling i Sverige, inom EU och globalt. Vårt kontor ligger i centrala Sundbyberg.
Sekretariatet för Ekonomi och administration ansvarar för administrativt stöd, driver och utvecklar förslag till policyer, strategier och riktlinjer inom sekretariatets ansvarsområde.
Sekretariatet består av tre enheter, IT-enheten, Ekonomienheten och Registratur och arkiv samt säkerhetsfunktionen. Sekretariatet initierar utveckling av gemensamma administrativa stödsystem avseende ekonomistyrning, investeringar, säkerhetsfrågor, kvalitetssamordning, IT, växel och reception.
IT-enheten ansvarar för myndighetens strategiska IT-frågor, tillhandahåller vår gemensamma IT-plattform samt tillgodoser myndighetens behov av IT-lösningar. I IT-enheten ingår funktioner för IT-drift, -utveckling och -förvaltning, servicedesk samt säkerhet. På IT-enheten arbetar ca 10 engagerade medarbetare i en stark gemenskap, där alla hjälps åt för att ge en professionell service.
Hos oss har du möjlighet att vara med och utvecklas i en väl sammansvetsad grupp med gott arbetsklimat. Trivs du med att utveckla och förbättra en verksamhet har du goda möjligheter att kunna påverka.
ARBETSUPPGIFTER
Som upphandlare med generell IT-kompetens är du en viktig medarbetare inom Kemikalieinspektionens IT-enhet och också för hela myndigheten. Rollen är bred och du kommer arbeta med avrop, upphandlingar, leverantörskontakter samt ekonomisk planering och löpande uppföljning av IT-relaterade upphandlingar och ekonomi inom enhetens ansvarsområden. Arbetet sker i nära samarbete med IT-enhetens olika kompetenser. Samarbete sker även med kravställare från Kemikalieinspektionens olika avdelningar och sekretariat, bland annat inom områdena tillstånd, tillsyn och regelutveckling samt med externa leverantörer där arbetet med upphandling leds och drivs av IT-enheten.
I ditt ansvarsområde ingår bland annat:
- Koordinera kravfångstarbete inom IT-enheten och med Kemikalieinspektionens olika avdelningar och sekretariat
- Genomföra avrop och upphandlingar för IT-enheten
- Ansvara för IT-enhetens avtalsförteckning
- Leverantörsuppföljning
- Övergripande licensansvarig
- Budgetarbete, löpande uppföljning och prognosarbete
- Utveckla/ta fram nyckeltal inom IT
KVALIFIKATIONER
- Relevant högskoleutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
- Minst 3 års erfarenhet från liknande arbete
- Erfarenhet från att genomföra IT-upphandlingar och avrop enligt LOU
- Erfarenhet av att samordna en IT-enhets budgetarbete, ekonomisk uppföljning och prognosarbete
- Ha erfarenhet av att ta fram och utveckla nyckeltal
- Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift
- Generell IT-kompetens
- Har ett strategiskt tänkande och kan ta fram hållbara/långsiktiga lösningar för myndighetens avtal/upphandlingsbehov.
- Det är meriterande om du har projektledarerfarenhet
För att lyckas i arbetet behöver du vara:
- Självgående
- samarbetsinriktad
- Mål- och resultatorienterad
- Relationsskapande
Du är teknisk intresserad med en stor drivkraft att få vara med och utveckla verksamheten. Vi lägger stor vikt på dina personliga egenskaper i denna rekrytering.
ÖVRIGT
På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.
Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.
Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.
Kemikalieinspektionen tillämpar sex månaders provanställning på alla anställningar.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.
Kontaktpersoner på detta företaget
IT-chef Peter Lindén
08-519 41 125
Supportansvarig Mahnaz Persson
08-519 411 24
tf IT-chef Rickard Anveskog
08-519 411 20
Administrativ chef, Ekonomiska sekretariatet Jonas Söderlund
08-519 411 04