Upphandlare med inriktning IT/digitalisering

Upphandlare med inriktning IT/digitalisering

Arbetsbeskrivning

Vad roligt att du är intresserad av jobb i Kils kommun. Vi är ungefär 1 000 anställda som arbetar för att ungefär 12 000 invånare ska få en bra service. För oss är det viktigt att du ser varje människa som en individ och att du tillsammans med dina kollegor strävar efter att skapa en välkomnande miljö där alla har möjligheten att trivas och utvecklas. Du nöjer dig inte med att bara vara bra. Du vill bli ännu bättre och ser till att omvärldsbevaka och göra de förändringar som krävs för att vi ska möta framtiden på ett bra sätt. Det är precis det som vår vision, Kil – på rätt spår, handlar om. Vi strävar efter att befinna oss på rätt spår men måste alltid vara beredda att pröva nya vägar för att nå dit. Välkommen med din ansökan!


 


Ledningsstaben stödjer hela kommunkoncernen och har en samordnande roll inom funktionerna ekonomi och styrning, HR, kommunikation, upphandling, utvecklingsstöd och ärendehantering och utredning.



Beskrivning
Vi ser upphandling som en viktig fråga med stor betydelse i kommunernas strategiska
arbete.

Genom att arbeta strategiskt i hela inköpsprocessen skapas rätt förutsättningar
för goda affärer, en effektiv hantering av skattemedel och möjligheten att få genomslag för politiska mål genom inköp. Vi står inför ett spännande förändringsarbete med stora utmaningar inom bland annat IT, digitalisering och automatisering.

För att skapa än bättre förutsättningar har Kil, Forshaga och Hammarö kommuner inrättat en gemensam upphandlingsfunktion i samverkan som ska ge alla tre kommunerna
stöd. Genom att samverka kan vi skapa en organisation med fler kollegor, minska
sårbarheten, få rationellare upphandlingar och få större möjlighet till utveckling.

Du kommer att bli anställd i och utgå från Kils kommun, men arbeta mot alla tre kommunerna. Arbetsmöten hålls beroende på uppdrag i Kil, Forshaga eller Hammarö. Vi erbjuder möjlighet att del av arbetstiden arbeta hemifrån om önskemål finns. Idag finns sex medarbetare i den gemensamma upphandlingsenheten som väntar på en kollega.



Arbetsuppgifter
Du kommer att tillsammans med de andra upphandlarna och avtalscontrollers att arbeta som internkonsult åt kommunernas olika verksamheter, ge råd och stöd i upphandlingsfrågor samt
genomföra upphandlingar. Beroende på din profil och vilka upphandlingsuppdrag som kommer in kommer det bli aktuellt med upphandlingar inom flera olika områden.

I rollen som upphandlare kommer du att självständigt agera som projektledare för i första hand upphandlingar inom IT och digitalisering tillsammans med kommunernas verksamheter och IT-avdelningen. Arbetet innebär att ta ansvar för hela upphandlingsprocessen inklusive marknadsanalys och strategiarbete och driva, planera samt genomföra upphandlingar samt medverka vid uppföljning av tecknade avtal. Det förekommer både ramavtalsupphandlingar och specifika upphandlingar.

I rollen ingår också att delta i utvecklingen av kommunernas upphandlingsarbete och system, genomföra internutbildningar samt informera och utbilda det lokala näringslivet avseende upphandlingsfrågor. Kommunerna planerar att under nästa år starta ett projekt avseende beställnings-/e-handelssystem.


Kommunerna arbetar i upphandlingsverktyget E-avrop



Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av upphandlingar i offentlig sektor, goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU). Erfarenhet av upphandlingar inom IT/digitalisering  eller yrkeserfarenhet/kunskaper inom från IT-branschen samt erfarenhet som projektledare är meriterande.

Du bör ha relevant utbildning och erfarenhet inom området, gärna en akademisk examen inom ekonomi, juridik, IT, alternativt examen från yrkeshögskoleutbildning inom inköp och upphandling eller erfarenhet som är relevant.

Eftersom du kommer att ha många kontakter krävs att du besitter en god social kompetens och en pedagogisk förmåga. Vidare är du drivande, strukturerad, kan hantera flera upphandlingar samtidigt och självständigt kan leda projekt. Du har ett stort intresse att vara med och utveckla verksamheten med IT och digitalisering som verktyg. 

Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i såväl tal som skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Villkor
Körkort B krävs.



För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Kils kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via angiven länk (inte med e-post eller i pappersformat). Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi har redan gjort våra medieval för denna rekrytering och undanber oss ytterligare kontakter angående försäljning av annonsplatser eller diskussioner om samarbeten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kils kommun, Ledningsstab
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 oktober 2021
  • Ansök senast: 21 november 2021

Liknande jobb


22 november 2024

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

Upphandlare/inköpsstrateg sökes till Ljusdals kommun

22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024