OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kom och köp! SMHI är beroende av kvalificerat stöd i inköp, en avgörande pusselbit i vårt viktiga arbete inom väder, vatten och klimat. Här bidrar vi alla till att rädda världen lite grann varje dag.
Enheten Inköp och service är del av den centraliserade avdelningen Lednings- och verksamhetsstöd som har till uppgift att stödja, utveckla och samordna hela SMHIs verksamhet utifrån ett organisationsövergripande perspektiv. Utöver expertis inom inköp samlar avdelningen kompetens inom ekonomi, juridik, kommunikation, personal och samordning. Som upphandlare på SMHI blir du del av ett team bestående av sex andra kunniga och engagerade kollegor.
Genom expertkompetens är inköpsverksamhetens uppdrag att säkerställa att SMHIs inköp sker i enlighet med gällande regler. Vi arbetar på ett strategiskt och affärsmässigt sätt utifrån verksamhetens behov och krav och utgör därigenom ett viktigt stöd för övrig verksamhet på SMHI. Vi uppnår affärsmässighet, verksamhetsnytta och effektivitet genom att förvalta och utveckla processer, ta fram mål och strategier inför anskaffningar, genomföra förstudier och marknadsundersökningar, driva inköpsprojekt från start till mål samt arbeta med avtalsförvaltning och uppföljning. Vi sitter i ett gemensamt i avskilt rum och sätter stort värde på att vara tillgängliga för varandra i dialog, stöd och gemenskap.
Om tjänsten
Arbetet består av att genomföra upphandlingar enligt LOU, avrop från ramavtal med förnyad konkurrensutsättning samt direktupphandlingar. Självständigt planerar, leder och genomför du inköp från behovsanalys till avtalstecknande och leverantörs- och avtalsuppföljning. Parallellt hanterar du flera projekt i olika faser samtidigt, uppdrag som genomförs tillsammans med olika beställare från olika delar av SMHI där vana och kompetens inom inköp varierar.
Just nu finns behov av att stärka gruppens kompetens gällande upphandling inom IT-området, både strategiskt och operationellt. Det innebär att övergripande samla behov, stötta och driva det strategiska och operativa inköpsarbetet samt främja en god samarbetsdynamik gentemot SMHIs IT-verksamhet.
Om dig
SMHI söker en upphandlare med några, minst två, års arbetslivserfarenhet inom offentlig upphandling. Du har hunnit tillgodogöra dig praktisk erfarenhet av upphandling, direktupphandling, avrop och förnyad konkurrensutsättning. Vi ser det som starkt meriterande om du har erfarenhet av operativt och strategiskt inköpsarbete inom IT-kategorin.
Du har eftergymnasial utbildning inom inköp, juridik eller ekonomi, alternativt arbetslivserfarenhet inom inköp som SMHI bedömer som likvärdigt. Du har god datorvana och erfarenhet av arbete i inköpssystem liksom behärskar Office-paketet. Du talar och skriver obehindrat på både svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet av strategiskt inköpsarbete/kategoristyrning.
• Arbetat med avtalsförvaltning.
• Erfarenhet av kravställning kopplat till informationssäkerhet
• Allmän projektledarkunskap.
• Erfarenhet av förhandlingsarbete.
• Erfarenhet av e-handel.
Dina personliga egenskaper och förmågor är viktiga för att trivas och lyckas i rollen. Som ”motor” och stöd i inköp behöver du ha förmåga att ta initiativ och driva arbetet framåt. Utifrån upphandlingsprocessen och verksamhetens behov behöver du själv och i dialog med andra kunna identifiera, prioritera och genomföra uppgifter på ett strukturerat sätt. Arbetet innebär samarbete inom både gruppen, gentemot verksamheten och med externa parter vilket ställer krav på ett undersökande och konstruktivt förhållningssätt och kommunikativ förmåga. Du hjälper verksamheten navigera i inköpsarbete och behöver vara öppen för nya idéer och själv bidra till att lösa problem och se möjligheter samtidigt som du säkerställer att inköpsarbetet följer rådande lagar och regler.
Du behöver kunna arbeta strategiskt och främja långsiktig hållbarhet i inköpsarbetet likväl som du kan synliggöra ett helhetsperspektiv. Du kan väga samman information, analysera och förstå för kloka beslut samt värnar om och kan agera med omdöme utifrån statstjänstemannarollen.
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Placeringsort: Placering är på vårt kontor i Norrköping, en majoritet av din arbetstid är på kontoret och du har möjlighet att arbeta från annan plats när det passar verksamheten.
Sista ansökningsdag: 2024-03-24
SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.
SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten.
Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Gunnar Söderström
011-495 8000
Enhetschef Mats Moberg
011-495 8000
Personalspecialist Karin Aspeqvist
011-495 8000
ST Kerstin Willén
011-495 8000
SACO Magnus Irestig
011-495 8000
Gruppchef Erling Brännström
011-495 8000
Produktionschef Katarina Andersson
011-495 8000
SACO Anna-Helena Hultberg
011-495 8000
ST Ami Gadh-Lund
011-495 8000
Enhetschef Angela Yong
011-495 8000